Deutsche Bahn belaagt de Thalys

Campagne voor het grote publiek

Sinds enkele weken voert de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn in ons land een reclamecampagne in bushokjes en in de geschreven pers. Het bedrijf maakt reclame voor de ICE-sneltreinen (Intercity Express) van Brussel naar Keulen en Frankfurt, een lijn die de maatschappij uitbaat sinds december 2002. Na de eerste campagne eind vorig jaar steekt Deutsche Bahn nu een tandje bij. De Duitse spoorwegen zijn een groot offensief begonnen op het territorium van de Thalys – waar Deut-sche Bahn nota bene aandeelhouder van is. En de Eurostar wordt het volgende doelwit.

Groei in België

Het passagiersvervoer van Deutsche Bahn in België vertoont een mooie groei. Dat komt door nieuwe verbindingen en doordat de reistijd tussen Brussel en Keulen en Frankfurt korter geworden is. Sinds juni 2009 doen reizigers een halfuur minder lang over het traject. In 2010 vervoerde Deutsche Bahn 580.000 passagiers, een stijging van 14 procent tegenover 2009.

Gedeeld spoor

De Thalys en de Intercity Express delen het spoor tussen Brussel en Keulen. Tot december 2010 verzorgde de Thalys zes verbindingen (heen en terug), tegenover drie voor de Intercity Express. Sindsdien heeft de Intercity Express er een bijgewonnen: vandaag verzorgen de Duitse treinen vier verbindingen en de Thalys vijf, in verschillende tijdsblokken.

Aandelen in Thalys te koop?

In mei meldde de Duitse krant Süddeutsche Zeitung dat Deutsche Bahn overweegt om de verbinding tussen Parijs en het noordwesten van Duitsland alleen te verzorgen (dus zonder Thalys). Dat zou betekenen dat het bedrijf uit het kapitaal van de Thalys zou stappen. De top van Deutsche Bahn wil het bericht echter niet bevestigen. “Er is nog niets beslist. We moeten zien of de Thalys zijn aanbod aanpast na het openstellen van de lijn Brussel-Londen in 2013”, aldus de woordvoerders van het bedrijf.

Weinig Belgische medewerkers

In België is de activiteit van Deutsche Bahn vrij beperkt: het bedrijf stelt twee verkoopmedewerkers en vier tot zes mensen in andere afdelingen tewerk.

Brussel is strategisch belangrijk

Vanaf december 2013 zet Deutsche Bahn treinen in om van Duitsland naar Londen te sporen via Brussel en de Kanaaltunnel. Daarmee komt een einde aan het monopolie van de Eurostar. Onze hoofdstad ligt dan in het midden van een lijn die drie heen- en terugritten tussen Frankfurt en Londen aanbiedt, en ook Keulen en Rijsel aandoet. Het Duitse bedrijf breidt zijn netwerk dus wat uit en zorgt voor flink wat tandengeknars.

Christophe Charlot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content