DELACRE GROEIT IN MOEILIJKE MARKT
Met Venise herlanceert Delacre een bekend koekje. De koekjesproducent heeft een wat ouderwets imago, maar vernieuwt zich geleidelijk. Vorig jaar groeide Delacre met 14,8 procent.
Terugkeer van Venise
Omdat een aantal fans bleef vragen naar het verdwenen Venise-koekje, wordt het vanaf 10 oktober opnieuw verkocht in de supermarkt. In 2010 verdween het product omdat het management de productiecapaciteit wou inzetten voor de export.
Delacre behoort tot de Britse multinational United Biscuits. De koekjes van het in 1891 opgerichte Delacre worden geproduceerd in Verviers en in het Franse Niepkerke (‘Nieppe’ in het Frans), een gemeente in Frans-Vlaanderen die grenst aan België.
Groei
De omzet van United Biscuits Belgium steeg van 39,3 miljoen euro in 2012 naar 40,3 miljoen in 2013 — een stijging met 2,4 procent. Daarin zitten ook de andere merken van United Biscuits, zoals Sultana. Maar de groei komt vooral van het merk Delacre, dat in België met 14,6 procent steeg tussen 2012 en augustus 2014. “Dat gebeurde in een markt die het moeilijk heeft door de grote druk van harddiscounters en private labels”, zegt marketingmanager Gunther Deckers.
Blikken dozen
Twee jaar geleden werd het merk anders gepositioneerd (inspelen op het ‘verwenmoment’ bij de consument), er kwam een nieuwe verpakking en logo en ondersteuning door reclame op televisie, met affiches en op de winkelvloer. Het merk brengt regelmatig beperkte edities op de markt van zijn blikken dozen. De dozen met de foto van de koninklijke familie zijn bekend, maar ook kunstenaar Christophe Coppens maakte zo’n limited edition. “Wij richten ons op de 30-plussers. Andere merken in onze de groep richten zich wel tot jongeren: Délichoc tot de 15- tot 25-jarigen en Sultana tot actieve jonge vrouwen ouder dan 25”, zegt Deckers.
Boetiek
In de boetiek in Brussel, waar een meesterbakker koekjes bakt, houdt het merk de vinger aan de pols van de klant. Het leidde bijvoorbeeld tot een glutenvrij koekje dat enkel daar te koop is. Delacre is zich bewust van de trend naar meer gezondheid en duurzaam ondernemen. “60 procent van onze ecologische voetafdruk zit in onze ingrediënten”, zegt Deckers. “De rest vooral in opslag, distributie en transport. Waar we kunnen, verminderen we het zout, de suiker en de palmolie in onze producten.” De palmolie (onder vuur van milieuorganisaties) is in sommige gevallen vervangen door zonnebloemolie. “Sinds 2012 gebruiken we enkel gecertificeerde palmolie die traceerbaar is vanaf de plantage.”
Seizoensproduct
De koekjes worden verkocht in meer dan zestig landen. “Onze grootste markt is Frankrijk met 59 procent, daarna België met 26 procent, het Verenigd Koninkrijk met 7 en de VS met 1 procent”, zegt Michel Pottier, general manager van de fabriek in Verviers. “De verkoop kent een lichte piek na Pasen. In de zomer worden de assortimenten — de bekende blikken dozen met 16 koekjes — gemaakt voor de verkoop in de VS — alles wordt er verkocht net voor kerst en nieuw — en vanaf september voor het hoogseizoen in Europa.”
BENNY DEBRUYNE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier