Deel eens een vrachtwagen

Luc Huysmans senior writer bij Trends

Hoe zorgen we ervoor dat er minder lege vrachtwagens op de weg rijden? Tri-Vizor haalt met zijn ‘carpooling for cargo’-concept de Belgische Business Award for the Environment binnen.

Een vierde van de vrachtwagens op onze wegen rijdt leeg rond. Volgens een studie van het World Economic Forum bedraagt de gemiddelde efficiëntie van de transportsector een schamele 43 procent. Wiens schuld is dat? “Niet die van de transporteurs”, meent Alex Van Breedam. En volgens de CEO van Tri-Vizor is het evenmin de schuld van de verladers, want die doen wat hun klanten vragen. “De oorzaak ligt bij u en mij. Omdat we graag ananas en kiwi eten. Het perverse is dat iedereen de trucks van de weg wil, maar wel Chinese kledij, Zuid-Amerikaans fruit en Australische of Afrikaanse grondstoffen wil.”

Dus richtte de voormalige algemeen directeur van het Vlaams Instituut voor de Logistiek, en deeltijds docent supply chain management en logistiek aan de KU Leuven en de UAMS, drie jaar geleden met Sven Verstrepen en Bart Vannieuwenhuyse Tri-Vizor op. Het bedrijf, een spin-off van de Universiteit Antwerpen, ‘bemiddelt’ tussen twee of meer bedrijven, zodat vracht van de ene mee kan op een truck van de andere naar dezelfde bestemming, zonder dat een van de twee bang moet zijn dat de andere zijn klanten probeert in te pikken. “Fundamenteel is bij veel grote bedrijven de logistieke rek eruit. Maar door horizontaal samen te werken, is er nog een serieuze meeropbrengst te realiseren.”

Multilateraal contract

Dat brengt Tri-Vizor in praktijk sinds 24 april 2011, dag van het eerste transport van Baxter en UCB in een orchestratie van de onderneming uit Niel. Geen evidentie: alleen al de certificatie duurde zes maanden. Bovendien moest er een multilateraal contract worden gesloten met de twee farmabedrijven en het transportbedrijf Essers.

Intussen doet het consortium acht bestemmingen aan in Tsjechië, Slowakije, Roemenië, Bulgarije, Slovenië en Rusland. En een Japans bedrijf heeft interesse getoond om ook in het proces te worden betrokken. Van Breedam: “Be-drijven moeten ons toelaten in hun interne keuken, waarbij wij stromen kunnen bundelen en regelen. Zo kunnen wij beslissen een vrachtwagen een dag eerder of later te laten vertrekken. Wij weten perfect welke winst we per minuut realiseren: zowel economische kosten als de CO2-uitstoot die we besparen. Die winst kunnen we ook perfect toewijzen.”

Van Breedam verwacht op termijn zowat 300.000 tot 400.000 omzet te kunnen creëren op jaarbasis. Over drie jaar zou hij een twintigtal gebundelde ketens willen beheren. De eerste stap naar het buitenland werd al gezet: in Nederland gaat adviseur Jeroen Bolt de markt verkennen.

LUC HUYSMANS

“Bedrijven moeten ons toelaten in hun interne keuken”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content