Dé zeven trends voor 2013

Marc Buelens
Marc Buelens Professor-emeritus aan de Vlerick Business School.

De auteur is partner-hoogleraar management aan de Vlerick Business School

Net als u heb ik kennis genomen van de meest uiteenlopende voorspellingen voor 2013. Maar sommige voorspellingen missen diepgang, nauwkeurigheid en relevantie. Ik dacht meteen: dat moet beter kunnen. Daarom hier en nu: de zeven onovertrefbare voorspellingen voor 2013

Eén ding staat al zeker vast. De wereld zal niet vergaan op 13/13/2013. De Inca’s hebben in hun voorzienigheid beseft dat zo’n datum onherroepelijk het einde der eindes zou betekenen, en hebben die datum dus niet in hun kalender opgenomen. De hierna volgende trends staan minder vast. Maar neem toch al maar aan dat ik er wel in geloof. Ik zie geen reden waarom de anderen wel in hun profetieën zouden geloven en ik niet in de mijne. Maar uiteraard kan de realisatie van mijn trends wel sterke schommelingen vertonen. Ik moet me nu eenmaal indekken tegen de snoodaards die mij volgend jaar rond deze tijd zouden confronteren met de vraag of mijn trends gerealiseerd zijn.

Trend nummer 1: uitbundige gierigheid. We zullen almaar meer op de kleintjes letten en al die besparingen in één keer uitgeven aan gadgets, zelfverwenning of signalen dat we anders zijn. Hard discounters zullen gouden zaken doen, vooral op het einde van de maand. We zullen terugkeren naar voedzame groenten zoals rapen, we zullen ons brood zelf bakken in peperdure bakmachines, we zullen kamperen in nog duurdere tenten.

Trend nummer 2: gierigheid als lust. Omdat zowat alle staten ter wereld moeten overstappen op soberheid, zullen we beseffen hoe leuk dat wel moet zijn. Als tientallen miljoenen Elvis-fans niet verkeerd konden zijn, hoe kunnen dan al die spaarzame staten verkeerd zijn? Dus wordt gierigheid een deugd, of beter: een lust. We zullen de trap nemen in plaats van de lift om elektriciteit te sparen. We zullen in die veel te dure tent (zie trend 1) in onze tuin slapen om op het wassen van lakens te besparen, en het licht in de slaapkamer niet te hoeven aansteken. Kortom we zullen meer dan ooit beseffen dat de natuur gratis is, en al de rest ons aangerekend wordt via niet-transparante rekeningen, vooral als het telefoneren of elektriciteit betreft.

Trend nummer 3: de opwarming der aarde zal eindelijk serieus worden genomen. We zullen geen bloemen of boontjes meer invoeren uit Kenia, we zullen naar eco-vriendelijke resorts vliegen in de Stille Oceaan, we zullen opnieuw met duizenden vergaderen in Doha om er tussen twee meetings in golf te spelen in de woestijn, en de bloemen in de Doha-hotels zullen niet van Kenia komen, maar rechtstreeks uit Amsterdam (waar ze uiteraard per uitzondering toch ingevoerd zullen zijn vanuit Kenia).

Trend nummer 4: eenzame verbondenheid. We zullen steeds meer tijd doorbrengen achter schermpjes. Maar die zullen kleiner, scherper, wendbaarder en duurder (zie trend nummer 1) geworden zijn. Iedereen zal steeds eenzamer zijn, maar zich daar geen moer van aantrekken, want je kan altijd contacten leggen met andere eenzame zielen. Iedereen zal zich meer dan ooit met iedereen verbonden voelen: met de Syrische vrijheidsstrijders, de belastingbetalende Republikeinen, de fundamentalisten van alle mogelijke pluimage, de Franstalige minderheid in Asse, de dopingvrije wielrenners. We gaan naar eenzame tijden, maar dat kunnen delen op Facebook zal het draaglijk maken.

Trend nummer 5: een afgeslankt Europa. Na Griekenland en Groot-Brittannië zullen ook Italië, Frankrijk, Nederland en Noorwegen de Europese Unie verlaten. Niemand zal beseffen dat Noorwegen nooit lid is geweest, net zoals Groot-Brittannië overigens.

Trend nummer 6: de consument zal steeds dwazer worden. De consument zal steeds meer denken dat hij goed geïnformeerd is over producten en diensten. Dat zal de marketers pas echt in staat stellen strategieën te ontwikkelen om hem te bedotten. Verwacht slogans van het type: ‘Elke kat heeft een unieke persoonlijkheid, geef haar daarom net als aan alle andere katten Whiskas’ of ‘U hebt het recht en de plicht authentiek te zijn. Dat recht kunt u nu realiseren door Audi te rijden’.

Trend nummer 7.Het aantal trendwatchers zal niet afnemen. Almaar meer mensen zullen zich geroepen voelen hun min of meer toevallig verworven inzichten te extrapoleren naar de toekomst.

MARC BUELENS

We gaan naar eenzame tijden, maar dat kunnen delen op Facebook zal het draaglijk maken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content