DE STAD HERTEKEND
IDPO verkoopt totaalconcepten voor stedebouw en vervoersystemen. In het buitenland is het Kortrijkse bureau een topper, in eigen land komt het respect slechts met mondjesmaat.
In één van Kortrijks residentiële buitenwijken buigt Industrial Design Planning Office (IDPO) zich nu al 30 jaar over problemen zoals design, stadsrenovatie, vervoersystemen en vooral het onderling verband tussen die drie. Vader Philippe Neerman begon het bureau eind de jaren zestig, vandaag trekken zonen Johan en Olivier aan de kar.
Johan Neerman is architect en loopt samen met broer Olivier (die het vaste kantoor in Lyon leidt) gezwind in het spoor dat vader eerder uitstippelde. Kortrijk en Lyon halen vandaag met 20 medewerkers een omzet tussen 100 en 120 miljoen Belgische frank.
Johan Neerman : “Stadsrenovatie, stedebouw en transport zijn vandaag, waar ook ter wereld, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wie zijn stad wil opfleuren, moet een verkeersplan hebben dat up-to-date is. Wie een bus-, een tram- of een metrolijn wil aanleggen, wordt prompt met stadsrenovatie geconfronteerd. Met IDPO verkopen wij totaalconcepten, van de eerste tekening over het lastenboek tot de implementatie op het terrein. Onze opdrachtgevers zijn overheden of groepen zoals Bombardier of Gec-Alsthom.”
“Momenteel beschouw ik ons werk in Straatsburg als dé referentie,” zegt Neerman. “Namens de overheid bogen wij ons over de verkeersstroom in de binnenstad. Na vijf jaar en 3000 plannen is het werk af : de stadskern heeft iets fris en de door ons uitgetekende stadsbussen combineren efficiëntie aan een vleugje eenentwintigste eeuw.”
Momenteel ligt ter studio Neerman een ontwerp op tafel voor een licht metrokabelsysteem, in perpetuum mobile-uitvoering, voor de Aéroport de Roissy, in Parijs. Ook de controlezaal van Eurotunnel en de TGV Atlantique dragen een Kortrijkse handtekening. Toch zijn de Neermans niet bepaald sant in eigen land. Zegt “professor” Johan Neerman (hij doceert ook aan het Institut Supérieur de Design in Valenciennes) : “Wat men ook doet, in België zegeviert altijd de middelmatigheid. Ik kan het weten want ik zetel in de cel Stedebouw van de Brusselse Federatie. Het mag zo min mogelijk kosten en van design en echte vernieuwing weten de autoriteiten weinig of niets. Het is een magere troost dat men in het buitenland soms evenzeer knoeit : ik vind het Euralille-project in Rijsel vanuit architectonisch en stedebouwkundig oogpunt ook maar een grote flop.”
JOHAN NEERMAN (IDPO) Hoe doorbreek je de middelmatigheid van stedebouw in België ?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier