De schuchtere comeback van een kikker

Hans Hermans medewerker Trends

De Muppets twijfelen aan zichzelf

De film The Muppets die sinds 15 februari in de zalen draait, vertelt hoe Kermit de Kikker, Miss Piggy, Fozzy Bear en Gonzo proberen een comeback te maken. Want zo populair als de vrienden waren in de jaren zeventig en tachtig, zo onbeduidend werd hun leven nadien. In de film beslist Kermit onder druk van hun grootste fan Walter een nieuwe televisieshow op poten te zetten om hun oude filmstudio te redden. Natuurlijk blijkt aan het einde dat ze toch nog waanzinnig populair zijn. En de boxoffices wereldwijd beginnen te merken dat ze ook in het echte leven

Businesswaarde daalde fors

Dat de Muppets fors aan businesswaarde hebben ingeboet, tonen de verschillende overnames aan. In 2000 kocht EM.TV, een Duits mediabedrijf, The Jim Henson Company voor 680 miljoen dollar om de koers van hun eigen aandeel op te krikken en winst te halen uit de uitverkoop van Sesamstraat-figuren. Toen het slecht ging met het van fraude verdachte EM.TV, slaagden de vijf kinderen van stichter Jim Henson er in 2003 in The Muppets terug te kopen voor 78 miljoen dollar. Een jaar later verkochten ze het bedrijf aan Disney voor 100 miljoen dollar.

Het publiek was Kermit vergeten

In 2004 verwachtte Disney 300 miljoen dollar te verdienen aan The Muppets. Maar het publiek had geen interesse meer in de poppen. Heel wat mensen waren ze gewoon vergeten. TheMuppet Show mocht dan ooit in honderd landen een daverend succes geweest zijn, nu bleef Kermit in de koelkast. Tot acteur Jason Segel Disney overtuigde om een nieuwe speelfilm te maken. Niet met de geavanceerde digitale technieken, maar met pop, camera en monitor. Net als vroeger.

Businesslessen op een onbewoond eiland

Een van de nevenprojecten van de Muppets in de jaren negentig waren trainingfilmpjes. Voor sommigen hilarisch, voor anderen kinderachtig, maar hun businessproblemen zijn nog steeds herkenbaar. Zo laten de Muppets, gestrand op een onbewoond eiland, een schip aan hen voorbijvaren omdat de vergaderende directie de kwartaalcijfers wil bespreken en de voorschriften volgens het boekje wil volgen. Jones van het ‘uitkijkfiliaal’, de klokkenluider van dienst in de kokosboom, wordt straal genegeerd. “Dit is een directievergadering. U mag die niet onderbreken.” Komt bekend voor?

“Trek eropuit en verkoop!”

Sell, sell, sell is de beroemdste businessvideo van de harige poppen. Wat begint als een rustige speech van de CEO eindigt in een spreekwoordelijke schop onder het achterwerk van de verkopers. “Dit is een geweldig bedrijf, en in vele opzichten ook een familie. Wij hebben dit bedrijf opgebouwd. En wij verdubbelen onze inspanningen. Nu is het tijd voor daden, tijd om verder te trekken. Ik vraag jullie om slechts één woord te onthouden. ( intussen roepend) Eén woord dat alles mogelijk maakt. Verkoop! Trek eropuit en verkoop! Verkoop de longen uit je lijf, alsof je leven ervan afhangt.”

HANS HERMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content