De rijzende Leeuw

Erik Bruyland Erik Bruyland is senior writer bij Trends.

Het distributiebedrijf Delhaize “De Leeuw” wil nu ook het continent van de Rijzende Zon veroveren. Eerst openen supermarkten in Thailand en Indonesië, waar de groep samenwerkt met de Aziatische partners Saha, The Mall en Salim. Een portret van dit trio.

De Belgische distributiegroep Delhaize “De Leeuw” is vandaag aanwezig op vijf verschillende nationale markten (zie kader : Markten). Vanaf volgend jaar wil het bedrijf evenwel in termen van continenten praten. “Naast Europa en de VS wordt Azië een derde ontwikkelingspool,” aldus Gui de Vaucleroy, die sinds 1989 aan het hoofd staat van de groep.

De Vaucleroy maakte verleden maand bekend dat hij supermarkten wil openen in Thailand en Indonesië. Met die plannen heeft Delhaize (omzet 1996 : 412,3 miljard frank, geconsolideerde nettowinst : 4,4 miljard) het startschot gegeven voor een nieuw avontuur. Dit keer in het economisch snelst groeiende deel van de wereld ; een continent ook dat over een ontzettend groot consumentenpotentieel beschikt. Thailand met zijn 60 miljoen inwoners en Indonesië met zijn 200 miljoen inwoners zijn zeer dichtbevolkt, hebben een goed investeringsbeleid en een gezonde economische basis. En dus vormen ze een logische keuze voor Delhaize als eerste stap in Azië.

Eerst Thailand en Indonesië, daarna China

Gui de Vaucleroy wil Azië behoedzaam verkennen. De partners van Delhaize zijn niet toevallig door Chinese families gerunde groepen met ervaring in de distributie of met voldoende kracht om snel een stevige machtsbasis in de sector op te bouwen. Zo heeft The Mall, de Thaise partner in de joint venture Bel-Thai Supermarket Co ltd die zoals Delhaize 45 % in de vennootschap heeft jaren ervaring in het uitbaten van warenhuizen. Saha, de tweede partner en goed voor 10 % in Bel-Thai is dan weer een machtige holding met negentien beursgenoteerde bedrijven. Pierre-Olivier Beckers is vice-voorzitter van Delhaize en belast met internationale activiteiten : “Wij kozen voor The Mall omdat deze de sterkst mogelijke partner is in de sector. Bovendien is The Mall, net zoals Delhaize, een familiale groep. Het gaat om etnische Chinezen, die interessante perspectieven bieden voor andere regio’s en vooral voor China, een regio waar we zeker naartoe willen. Saha is dan weer een financieel zeer sterke groep, die in Thailand veel vertrouwen opwekt.”

The Mall

is in handen van de Umpujh-familie. In 1980 opende stichter Supachai Umpujh zijn eerste warenhuis, de Rajprasong Shopping Mall, waaraan de onderneming haar naam te danken heeft. Sindsdien heeft de groep zeven warenhuizen, waarin ook telkens een pretpark is geïntegreerd. In de sector is The Mall de nummer drie. The Mall wordt voorafgegaan door Central Robinson dat zich verleden jaar lieerde aan het Nederlandse Ahold en het Franse Carrefour en Charoen Pokphand dat samenwerkt met Makro en 7-Eleven van de Amerikaanse Southland Corporation. In ’96 haalde de Mall via zijn supermarkten een omzet van 16,2 miljard frank tegen 29 miljard frank voor Makro en 72 miljard frank voor Central Robinson.

Behalve in warenhuizen heeft de Umpujh-familie ook belangen in vastgoedmaatschappijen die betrokken zijn bij de bouw van winkelcomplexen. Ze bezit een diepzeehaven via de Chao Phaya International Seaport Co ltd en bouwt via CP Mall Co ltd in samenwerking met Charoen Pokphand een winkelcentrum in het Chinese Shanghai. Voorts is haar dochter Bangpakong Industrial Estate Co ltd eigenaar van industrieterreinen ten oosten van Bangkok en vlakbij het Vietnamese Ho Chi-Minhstad.

Saha

is eigendom van de Chokwatana-familie. De vader van de stichter, Heng Thiam Sae Lee, arriveerde begin deze eeuw in Bangkok, maar is afkomstig uit Pow Leng in de Chinese provincie Guandong. De in 1916 geboren Thiam begon in 1942 met zijn eerste winkel. Vandaag produceert de groep onder meer schoeisel, textiel, voedingswaren, cosmetica, consumentenelektronica, wasmiddelen, plastics en kantoorbenodigdheden. Ze doet ook aan trading, engineering, projectontwikkeling en vastgoedbeheer, heeft een reclamebureau en levert een hele reeks financiële diensten. In 1996 haalde de groep een omzetcijfer van 90 miljard frank. Saha telt in totaal 300 vennootschappen die werk verschaffen aan ruim 60.000 werknemers. Familiaal is het bedrijf gelieerd aan de eveneens belangrijke holding Saha-Union, gesticht door Thiams zwager Damri Darakanda. En ten slotte beschikt de groep ook over goede contacten in de Thaise politiek.

Voor The Mall was het partnerschap met Delhaize logisch. De komst in 1988 van Makro naar Thailand was de katalysator voor een ware revolutie in de Thaise distributiesector. De snelle groei van Makro duwde de warenhuisketens Robinson en Central in elkaars armen en verplichtte hen tot samenwerking met het Franse Carrefour en Ahold. Deze laatste gaat bijna 1 miljard frank investeren in een ambitieuze expansie waarbij er in Thailand tegen midden 1999 100 supermarkten onder de merknaam Tops actief moeten zijn. Wou The Mall overleven, dan was samenwerking met een sterke buitenlandse partner essentieel.

Recessie vormt geen hinderpaal

Tegenvaller voor Delhaize is dat Thailand momenteel een zware economische crisis doormaakt. De munt is er met 17 % gedevalueerd ten opzichte van de Amerikaanse dollar ; onlangs werd ook de economische groeiverwachting herzien van 5,9 % naar 1 %. Sommigen vrezen zelfs een totale economische instorting. Geschat wordt dat de omzet in de distributiesector het voorbije halfjaar met 15 % tot 20 % daalde in vergelijking met dezelfde periode in 1995. Pierre-Olivier Beckers : “Op korte termijn wordt het moeilijk. Wij zijn er echter voor de lange termijn en de fundamenten van de Thaise economie zijn gezond. Met amper 150 hyper- en supermarkten is er nog veel groei mogelijk in het land.”

Indien alles goed gaat, worden nog dit jaar de drie supermarkten van The Mall omgevormd in Food Lion ; over drie tot vijf jaar moeten er vijftig Food Lion’s geopend zijn, ook buiten Bangkok. In Bangkok wordt het Thaise huwelijk van Delhaize bij specialisten alleszins positief onthaald.

WILLY VAN DAMME ERIK BRUYLAND

GUI DE VAUCLEROY (DELHAIZE DE LEEUW) De samenwerking met The Mall biedt interessante perspectieven voor andere Aziatische regio’s, vooral voor China.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content