De Quick-Step gaat terug naar Amerika
Unilin bekleedt een topplaats op de Europese laminaatmarkt, vooral dankzij een sterke campagne rond het merk Quick-Step. De verwachtingen voor Amerika zijn hoog gespannen.
Het Wielsbeekse Unilin Decor heeft met de lancering van Quick-Step, een merknaam voor laminaatvloeren, twee vliegen in een klap geslagen. Ten eerste was dat het eerste vloerbedekkingspoduct dat onder een bekende merknaam op de markt kwam, terwijl de markt tot dan toe vooral uit private labels bestond. Ten tweede neemt laminaat steeds meer marktaandeel van de tapijtproducenten in.
Bovendien is het Quick Uniclic-systeem door zijn handigheid zeer populair geworden. Het laat toe laminaatlatten in elkaar te klikken zonder lijm te gebruiken. Resultaat: Quick-Step maakt de helft van de omzet van Unilin uit. De twee toplui Frans De Cock en Bernard Thiers staren zich echter niet blind op één product en steken veel energie in innovatie. “Zo kunnen we de continuïteit garanderen.”
Continuïteit is inderdaad een van de opvallendste kenmerken van Unilin Holding, het moederbedrijf van Unilin Decor. Het bedrijf werd in 1960 opgericht door enkele figuren uit de vlassector (Unilin staat voor Union de lin). Zij gebruikten gebroken vlasvezels bij de productie van vezelplaten. Van daar was het een kleine stap naar MDF-platen, die de basis voor laminaatparket vormen. In die niche kent het bedrijf al jaren een groei van zo’n 20%. 2002 was zelfs een absoluut hoogtepunt voor Unilin Decor, met een groei van 25%.
Quick-Step is intussen het Europese laminaatmerk nummer één geworden. Andere bekende namen zoals Pergo hebben in het Wielsbeekse product hun meerdere moeten erkennen. Maar komt er niet een dag dat de vraag naar laminaatvloeren plots stilvalt? “Dat is niet voor morgen,” zegt Bernard Thiers. “We merken dat de markt wat vertraagt, maar dat komt omdat laminaatvloeren een rijp product zijn.”
De ogen zijn nu vooral op het buitenland gericht. In Frankrijk werd onlangs de productiecapaciteit voor de aanmaak van MDF-platen verdubbeld. Maar dé groeimarkt blijft de Verenigde Staten. Daar verwacht Thiers de komende vijf jaar een zelfde groei als in Europa. De overname in juni 2001 van Columbia Flooring past volledig in die strategie. “Bovendien starten we dit jaar in Amerika een mediacampagne om de naamsbekendheid van Quick-Step te vergroten.”
A.M. [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier