De paringsdans van twee drankenreuzen

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De geruchten dat de brouwerijgroep AB InBev een bod wil doen op het drankenconcern PepsiCo zijn bijzonder hardnekkig. Beide groepen werken al samen en hebben gezamenlijke interesses. In het Maltese Bevyz bijvoorbeeld, waarin zowel PepsiCo investeerde als Verlinvest, een vehikel van Belgische familiale aandeelhouders van AB InBev.

Sinds de voedinggigant Kraft Foods een splitsing aankondigde van zijn twee centrale activiteiten – snoepgoed (chocolade, kauwgom, koekjes) en gewone voeding – zitten analisten te wachten op een gelijkaardig initiatief van die andere wereldspeler met twee gezichten. PepsiCo, na Unilever de tweede grootste voeding- en drankengroep, heeft ook twee centrale activiteiten. Zijn snackdivisie is met onder meer Lay’s, Fritos en Quaker Foods, het nummer één in de VS. De frisdrankenpoot (Pepsi-Cola, Gatorade, Tropicana) moet op de Amerikaanse markt enkel de Coca-Cola Company laten voorgaan.

Analisten vragen zich hardop af waar de synergie zit in PepsiCo’s twee activiteiten. Ze zijn ervan overtuigd dat die volgens hen onnatuurlijke combinatie van snacks en frisdrank aan de basis ligt van de sinds 2007 kwakkelende beurskoers van het Amerikaanse concern. De Amerikaans-Indiase CEO Indra K. Nooyi pruttelt tegen. Een splitsing is niet aan de orde. Er is duidelijk synergie. Consumenten eten snacks en in 85 procent van die eetmomenten drinken ze ook iets.

Toch staat in het jongste jaarverslag de verdere uitbouw van de snackdivisie centraal. Bovendien timmert PepsiCo sinds enkele jaren aan een derde tak van ‘gezonde, betere’ voeding. En PepsiCo verliest in eigen land terrein op aartsrivaal Coca-Cola. De drankendivisie in Noord-Amerika is met 35 procent van de omzet, maar 29 procent van het bedrijfsresultaat, duidelijk minder rendabel dan de afdeling voeding (met 37 procent van de geconsolideerde omzet, en 53 procent van het bedrijfsresultaat).

PepsiCo heeft een beurswaarde van circa 100 miljard dollar. Maar geen enkele aandeelhouder heeft een belang van 5 procent, wat van de onderneming een overnameprooi maakt. Bij geruchten over een overname van het concern wordt meestal in één adem AB InBev als overnemer genoemd. Dat hoeft niet te verbazen. De ondernemingen zijn niet vreemd aan elkaar. Ze werken vaak samen. Zo was er onlangs nog de investering in het Maltese Bevyz, dat smaakcapsules met frisdranksiroop maakt voor gebruik met een waterautomaat. Verlinvest nam een minderheidsbelang in Bevyz, naast PepsiCo.

1 miljard dollar

Beide concerns vertonen gelijkenissen. PepsiCo is een marketingmachine. Negentien van zijn merken halen een omzet van meer dan 1 miljard dollar in winkelverkoop. Pepsi-Cola genereerde in 2010 een winkelomzet van 21 miljard dollar. PepsiCo drijft, net als Coca-Cola, op sterke merken en innovaties. Bij AB InBev zien we een gelijkaardig patroon. De brouwer heeft veertien merken die een winkelomzet van meer dan 1 miljard dollar genereren, onder meer het Amerikaanse Budweiser en de Belgische pilsmerken Stella Artois en Jupiler.

Tijdens zijn schaarse ontmoetingen met de pers leste Carlos Brito, de CEO van AB InBev, meestal de dorst met een Diet Pepsi. Pas de voorbije maanden zette hij dat merk opzij voor Jupiler Force, een merk uit de eigen stal.

Maar de banden tussen de Braziliaan en de Amerikaanse frisdrankenreus zijn oud en intens. Brito begon zijn carrière in 1989 bij de brouwer Brahma, de voorloper van de Brazi-liaanse AB InBev-dochter AmBev. In 2008 vertelde Brito in een toespraak voor studenten van Stanford University hoe hij in die eerste jaren vaak bij PepsiCo op bezoek ging. Hij leerde er veel over prijszetting, verkoop, marketing en logistiek.

De banden zijn gebleven. AmBev is de grootste bottelaar voor PepsiCo buiten de Verenigde Staten. Sinds 1997 werken de twee samen. AmBev bottelt voor Latijns-Amerika. De frisdrankendivisie was in 2010 bij AB InBev goed voor 46 miljoen hectoliter (12 % van het volume) en 3,7 miljard dollar (10 %van de omzet).

En dat is niet alles. Vooral in de VS worden de banden steeds intenser. Samen besparen, staat daarbij centraal. In oktober 2009 sloten de Amerikaanse dochter Anheuser-Busch en PepsiCo een akkoord voor de gezamenlijke aankoop van kantoormateriaal, papier, computers, reizen. In april 2010 is de samenwerking uitgebreid naar onderhandelingen met reclameagentschappen. Anheuser-Busch en PepsiCo zijn ook de twee grootste adverteerders van de Superbowl. Die finale van de American footballcompetitie is het meest bekeken sportprogramma in de VS.

Overduidelijke synergie

Het is dan ook zo klaar als een klontje dat een overname van PepsiCo door AB InBev behoorlijk wat synergievoordelen biedt. AmBev zou PepsiCo niet langer hoeven te betalen voor licenties, siropen en andere mengsels. Beide bedrijven kunnen ook elkaars marketingknepen verder verfijnen en hun distributie optimaliseren. PepsiCo zou in continentaal Europa meteen een belangrijk marktaandeel krijgen. In België bijvoorbeeld heeft PepsiCo een marktaandeel van slechts 5 (horeca) tot 10 (winkels) procent, terwijl AB InBev vorig jaar 56 procent van de biermarkt controleerde.

De markten zitten dan ook te wachten op een bod. In het – louter speculatieve – geval dat er een bod komt van 30 procent boven de beurskoers, zou het gaan om zowat 65 miljard dollar voor de drankendivisie. AB InBev heeft al aangetoond dat het zoiets aankan. In de zomer van 2008 haalde het Anheuser-Busch binnen voor bijna 54 miljard dollar.

Er zijn nog twee struikelstenen. De eerste is dat veertig topmanagers bij AB InBev aanspraak maken op 33,3 miljoen opties, tegen een uitoefenprijs van 10,32 euro per aandeel. Ze kunnen die slechts uitoefenen als de nettoschuld van AB InBev tegen eind 2013 zakt tot 2,5 keer de jaarlijkse bedrijfskasstroom (ebitda). Dat wordt wellicht sneller dan gepland gehaald. Eind juni 2011 stond de teller op 2,75.

Een ander probleem is dat de overname, net als bij Anheuser-Busch, een kapitaalverhoging kan inhouden. De referentieaandeelhouders leenden toen deels bij de banken. De aflossing gebeurt via brouwerijdividenden, maar ook via de verkoop van aandelen. Daarvoor werden aandelen gehaald uit het controlerende vehikel, de Stichting Anheuser-Busch InBev. Eind 2010 waren 45,3 miljoen aandelen verkoopklaar. Tegen de huidige koers maakt dat circa 1,65 miljard euro. Daar staan bij de Brazilianen einde 2010 nog 845 miljoen euro aan terug te betalen leningen tegenover. De Belgen stonden eind mei 2011 nog voor 525 miljoen euro in het krijt, zonder intrestlasten. Hoge bedragen dus. Maar niet onoverkomelijk. AB InBev noch PepsiCo wilde reageren op “marktgeruchten of -spe-culaties”.

WOLFGANG RIEPL

Het is zo klaar als een klontje dat een overname van PepsiCo door AB InBev behoorlijk wat synergievoordelen biedt.

De banden tussen Carlos Brito en PepsiCo zijn oud en intens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content