De nieuwe uitdager: White Tiger

Een echte groeimarkt

De markt voor pepdranken blijft groeien, terwijl steeds meer studies ernstige vragen stellen bij de inhoud. Tussen 2001 en 2010 is de omzet volgens de Koninklijke Vereniging van de Industrie van Waters en Frisdranken verzesvoudigd. Dit segment groeit bijvoorbeeld veel sterker (34 procent) dan de frisdranken (5,3 procent). Veel spelers zien dan ook mogelijkheden in energiedrankjes, die goed zouden zijn voor 4 procent (in waarde) van de totale frisdrankenmarkt.

Kleine nieuwkomer uit Zweden

Op de Belgische markt voor energiedranken zijn heel wat spelers actief: Red Bull, Monster, maar bijvoorbeeld ook Burn. Onlangs ontdekten we in de winkel een nieuwe naam in het schap: White Tiger. Een Zweeds merk met een opvallende slogan voor een energiedrank: ‘Gezond en fair trade’. Het merk is nog klein (voorlopig een paar honderd blikjes in de Belgische winkels) en heeft gekozen voor een dynamische look met pittige kleuren en een beetje trashy aandoende motieven. Qua positionering staat het dichter bij Tao dan bij Red Bull.

Coca-Cola in de aanval

De grootste concurrent van Red Bull is de Coca-Cola-groep, die diverse merken commercialiseert: Burn, Monster en Nalu. Uiteraard worden die elk verschillend gepositioneerd. Monster is er voor de amateursporter voor wie het niet extreem genoeg kan, Burn is innovatief (het blikje is bijvoorbeeld sluitbaar) en Nalu is de energiedrank voor elk moment van de dag. Dankzij deze drie merken heeft Coca-Cola in België een marktaandeel van 14 procent in waarde.

Huismerken geven een boost

Het verschijnen van huismerken in het segment van de energiedranken heeft een bepalende rol gespeeld bij de groei van deze markt. Vooral merken van harddiscounters zoals Power van Aldi, hebben de markt een boost gegeven. Alle huismerken samen vertegenwoordigen 36 procent van de markt.

Tao: een verrassende mix

Tao is een Belgisch merk dat gecommercialiseerd wordt door Carlsberg Importers. Strikt genomen is, Tao geen energiedrank maar een functionele, gezonde drank met een energetische werking. Het bevat uitsluitend natuurlijke ingrediënten en geen suiker. Het merk heeft een heel klein marktaandeel bij de limonades, maar is actief op een echte groeimarkt. De 100 procent natuurlijke dranken zijn in Europa met 30 procent gestegen sinds 2010 en zullen tegen 2013 wereldwijd met 63 procent groeien, schat Paul Haeltermann van Carlsberg Importers.

Red Bull blijft marktleider

De onbetwiste (en vanwege het hoge taurinegehalte sterk bekritiseerde) marktleider is Red Bull, dat in 1996 voor het eerst in België te koop was. Sindsdien is het merk ieder jaar met dubbele cijfers gegroeid. Red Bull verwacht in 2011 in ons land maar liefst tachtig miljoen blikjes te slijten. In de supermarkt heeft Red Bull volgens cijfers van onderzoeksbureau Nielsen een marktaandeel van 58 procent in waarde. In deze cijfers is de omzet bij de horeca en benzinestations niet inbegrepen, terwijl het merk ook daar een uitstekende positie inneemt.

CHRISTOPHE CHARLOT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content