De nieuwe Ikea-bijbel is er

Hans Hermans medewerker Trends

260 man werkt een jaar lang

Rond deze tijd valt ‘s werelds meest verspreide catalogus in uw bus: de Ikea-catalogus 2012. De productie van de 376 pagina’s geeft in het Zweedse Älmhult werk aan 260 mensen. Deze communicatieafdeling begint ongeveer twaalf maanden voor de verschijning. Tussen oktober en maart bouwt een team van timmerlieden en interieurontwerpers een 200-tal interieurs in een fotostudio. Dertien fulltime- fotografen zorgen voor de 4000 foto’s. De teksten worden centraal geschreven en vertaald in elk land. Helio-Charleroi uit Fleurus printte dit jaar de Belgische catalogus.

104.000 ton papier

De Ikea-catalogus wordt gelezen door 400 miljoen mensen in 41 landen. Hij werd gedrukt op meer dan 208 miljoen exemplaren, in dertig talen en 59 edities. Vermenigvuldigd met 500 gram per stuk is dat maar liefst 104.000 ton papier – chloorvrij, uit duurzaam beheerde bossen, gemaakt met de snelste papiermachine ter wereld die twee kilometer papier per minuut produceert en vooral per spoor vervoert naar de drukkers.

Wedstrijd tegen de Bijbel

In artikels wordt de catalogus vaak vergelijken met de Bijbel. En inderdaad, in aantal exemplaren haalt de catalogus de Bijbel in. Maar Ikea bust zijn boek gratis, terwijl er jaarlijks tussen 50 en 150 miljoen exemplaren van de Bijbel betalend over de toonbank gaan. In aantal vertalingen wint het Nieuwe Testament met 1185 talen, aldus Wikipedia.

Een huis vol kasten

Als het van Ikea afhangt, bouwen we binnenkort kasten boven onze ramen, drogen we kleren in de douche, stapelen we opbergmeubelen tot aan het plafond, vullen we kleine lades in een tafelpoot… In 2012 ligt de focus op slim gebruik van beschikbare ruimte.

Technische revolutie in 2013

De eerste catalogus verscheen in 1951 op 100.000 exemplaren. Via postorder konden de ontvangers laaggeprijsde Ikea-producten kopen. Internet en de iPhone-versie hebben het belang van papier niet doen afnemen. Volgend jaar wil Ikea breken met het verleden. In juli kreeg het reclamebureau McCann New York de opdracht de catalogus heruit te vinden. Hij moet verrijkt worden met technologie en verhalen. Ook een winkelvernieuwing staat op de todolijst van McCann, met het integreren van nieuwe technologieën en ervaringen.

Vier wissels per jaar

De overgangsperiode tussen de oude en de nieuwe catalogus is niet voor elke klant of medewerker eenvoudig. Sommige oude artikelen zijn niet meer beschikbaar en worden niet meer geproduceerd, en de informatie hierover bereikt blijkbaar niet altijd iedereen op de werkvloer. “Het is moeilijk te zeggen hoelang een product dat uit assortiment gehaald wordt, nog beschikbaar zal zijn”, reageert Ikea. “Vier keer per jaar doen we een update van het gamma: in augustus, oktober, februari en april. Maar de verkoopverantwoordelijken zijn vier maanden op voorhand op de hoogte van de wissels.”

HANS HERMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content