De minder klassieke belegging

Ad Van Poppel medewerker Trends

Zijn klassieke wagens in het huidige beursklimaat een veilige belegging? De prijzen van klassiekers stijgen gestaag en de kans op meerwaarde is groot. Maar er moet toch ook liefde voor het object mee gepaard gaan.

Beleggers zien auto’s, meer bepaald klassieke auto’s, de jongste tijd meer en meer als een veilige manier om hun geld te investeren. Gewone beleggingen bieden niet meer de zekerheid die men ervan verwacht en naast huizen, kunst en goud zijn ook auto’s een alternatief, zegt Bernard Marreyt, gespecialiseerd in aankoop, verkoop, onderhoud en restauratie van oldtimers (Marreyt Classics). Dat bleek ook eind augustus, toen Ferrari de financiële bladzijden van de kranten haalde. Tijdens het jaarlijkse Concours d’Elégance in het Amerikaanse Pebble Beach – een van de meest prestigieuze bijeenkomsten van liefhebbers van klassieke auto’s – ging een Ferrari Testa Rossa uit 1957 voor 16,4 miljoen dollar onder de hamer. Een nieuw record, heette het. En dat net in een periode dat de beurzen zwaar in het rood gingen.

“Iedereen keek uit naar Pebble Beach”, zegt Marreyt. “Het is een goede graadmeter van de evolutie van de prijzen van dit soort auto’s. Ook dit jaar waren de prijzen er weer fenomenaal. Logisch, want alle andere investeringen zijn zeer volatiel.” Marreyt is sinds 1988 actief in de niche van vintage cars. Sindsdien heeft hij de prijzen gestadig zien stijgen. Alleen in de jaren negentig was er een daling.

Het Britse veilinghuis Bonhams stelt dat de markt sinds het einde van de jaren zestig, begin jaren zeventig gegroeid is. “Sinds de jaren zeventig hebben de ‘ collector’s motor cars‘ een goede ontwikkeling getoond, met een versnelde groei aan het einde van de jaren tachtig gevolgd door een dip – een crash eigenlijk – in het begin van de negentig. De jongste jaren is de markt heel goed geweest ondanks – of zelfs dankzij – de grotere financiële beroering”, meldt Bonhams.

Markt bepaalt de prijs

De kopers zijn veelal liefhebbers die graag een bepaalde auto, motor of zelfs brommer willen hebben. Een verzamelaar die liever niet met naam in de media komt, zegt dat het voor hem als een passie begon. Hij startte met een Austin Healey die niet te duur was en er nog goed uitzag. Die heeft hij met winst kunnen verkopen. Ondertussen heeft hij onder meer enkele Bentleys van voor de Tweede Wereldoorlog, een Austin Martin en een Austin Healey in zijn garage staan. “Ik heb er in het begin niet echt aan gedacht dat ik er winst mee zou kunnen maken. Je verliest er ook aan: je investeert niet alleen in de wagen, maar ook in onderhoud, wegenbelasting… Maar als je voorzichtig bent, maak je geen verlies. De prijzen van de Austin Healeys zijn de afgelopen tien jaar ook fel gestegen. De markt bepaalt mee de prijs.”

Wat maakt oude wagens interessant? Net als bij wijn speelt het jaar mee. Maar het voordeel van een wagen is dat die waarde in de tijd behouden blijft. “Ik volg de wijnmarkt ook”, zegt Marreyt. “Een goede wijn geraakt een keer aan zijn top en daarna gaat het alleen maar bergafwaarts. Op de duur is die wijn misschien niet eens meer drinkbaar.”

Ook de zeldzaamheid van de wagens is belangrijk. Er komen er geen meer bij. De wagens staan ook voor industrieel patrimonium. “En dat niet alleen”, zegt Marreyt. “Ze zijn ook cultureel erfgoed. Denk alleen maar aan het designaspect ervan. Dat is zelfs bij brommers het geval. Voor een Royal Nord bijvoorbeeld betaal je misschien 2000 euro. Voor een liefhebber is zo’n Royal Nord een tijdgebonden voertuig met een bepaalde lijn, kleur en design. Die kleine brommer heeft alle elementen die een Mercedes 300SL ook heeft. Op die 2000 euro zal je winst boeken. Houd hem tien jaar en je zal een meerwaarde creëren.”

Geschiedenis

Een andere factor die een invloed heeft op de prijs van een klassieker is de ‘geschiedenis’ van zo’n auto of motorfiets. “Als een wagen meegereden heeft in de 24 uren van Le Mans is hij meer waard dan eenzelfde exemplaar dat niet op die baan is geweest. Zelfs als die wagen maar één keer op Le Mans heeft gereden en als laatste geklasseerd stond, is hij meer waard omdat het een ‘ Le Mans-car‘ is”, zegt George Beale. Deelname aan de Mille Miglia (een uithoudingsrace op de openbare weg die tussen 1927 en 1957 24 keer gehouden is en nu opnieuw wordt verreden met klassiekers) betekent ook een hogere waarde. Het voordeel van de Mille Miglia en soortgelijke races is dat de deelnemende wagens van een kenteken voorzien moesten en moeten zijn om op de openbare weg te kunnen rijden. De papieren van de wagen kunnen op die manier de echtheid staven. Dat is niet het geval bij pure wedstrijdbolides, waar veel minder bewijzen van authenticiteit zijn.

Ook de persoon die ooit in een wagen gereden heeft, krikt de waarde op. Heeft een lid van een koninklijke familie de wagen bestuurd of en bezeten en is dat te bewijzen, dan betaal je er meer voor. “De Porsche 911 van Steve McQueen die in de openingsscène van de film over Le Mans heeft gefigureerd, kost een miljoen euro. Eenzelfde wagen zonder die achtergrond brengt maar 50.000 euro op”, weet Bernard Marreyt.

Investeringsobject

De vrees is echter dat pure investeerders in de markt komen en een – tijdelijke – invloed op de prijsontwikkeling krijgen. George Beale: “Helaas hoef je niet van die auto’s te houden om ze te kunnen kopen. Er zijn nu mensen die tegen een agent zeggen: ‘Ik heb dit bedrag, kan je dat voor mij investeren in een wagen’. Ze zeggen niet wélke wagen, maar ‘een’ wagen. Ze willen misschien 10 procent winnen in een jaar tijd en dan mag de agent weer een investering doen. Als agent zal je dan wel de goede auto aanbevelen. Maar het is moeilijk om harde uitspraken te doen over de meerwaarde die je kan halen.”

Het gevaar is dat investeerders die om de meerwaarde en niet uit liefde voor het object in de markt komen, eruit stappen als de opbrengsten tegenvallen. Marreyt: “Als zulke mensen uit de markt stappen omdat er ergens anders een beter investeringsobject is, dan heeft dat een effect op de prijzen. Ik hoop dat wie nu investeert ook liefhebbers zijn. Tot nu toe is dat zo.”

AD VAN POPPEL

Als een wagen meegereden heeft in de 24 uren van Le Mans is hij meer waard dan eenzelfde exemplaar dat niet op die baan is geweest.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content