De match tussen Facebook en Google+
Facebook ontpopte zich in een paar jaar tijd als een netwerksite waar we niet meer omheen kunnen. Google bindt nu de strijd aan met een nieuw platform. Kan Google+ de publiekslieveling van de troon stoten?
Moeten Facebook, Twitter en LinkedIn zich schrap zetten, nu Google zich op hun speelterrein waagt? Google+, de jongste telg van het internetbedrijf, lijkt positief onthaald te worden door de webgemeenschap. Google+ – momenteel alleen op uitnodiging beschikbaar – weet de troeven van Facebook en Twitter handig te combineren. Het is er dan ook een kruising van, volgens Luc-Olivier Rahier, conversationmanager bij het bureau Voice. Trends plaatst Facebook en Google+ tegenover elkaar.
1. Bekendheid
Via zijn zoekmotor en diensten als Gmail draait Google op zowat elke computer, smartphone of tablet. Maar als sociaal netwerk heeft de site van Mark Zuckerberg zeven jaar voorsprong. Met zijn 750 miljoen actieve gebruikers is Facebook the place to be. Voor miljoenen surfers is het checken van hun Facebook-profiel een vaste gewoonte geworden. Jongeren e-mailen via Facebook. De integratie van Google+ in het Google-universum is een troef, maar als nieuwkomer zal Google de verwoede netwerker niet zomaar kunnen overtuigen om het populaire Facebook af te zweren.
Voordeel: Facebook
2. De vriendenkringen
Het grote pluspunt van Google+ zijn de circles, een functie waarmee je groepen kunt maken en je vrienden met de muis in een bepaalde groep kunt slepen. Uw contactpersonen kunnen in meerdere kringen tegelijk staan en als u een bericht post, kunt u makkelijk kiezen welke kringen het te zien krijgen. “Google kiest voor openheid in het beheer van content en contactpersonen”, stelt Rahier vast. “Op Facebook kun je je vrienden ook in groepen indelen, maar dan moet je naar de privacyinstellingen gaan en dat bemoeilijkt de zaak.” Met die transparantie inzake contactbeheer en privacy kan Google+ misschien mensen over de streep trekken die teleurgesteld zijn in de (vaak gehekelde) manier waarop Facebook dit aanpakt.
Voordeel: Google+
3. Groepen en fanpagina’s
Toen Google zijn sociale platform lanceerde, voorzag het geen eigen stek voor merken en bedrijven. Er zijn dus geen fanpagina’s – waar Facebook zo aan gehecht is – om miljoenen bewonderaars te ronselen. Zuckerbergs netwerk telt al meer dan drie miljoen fanpagina’s. Vele zijn aangemaakt door merken die er een manier in zien om zich eenvoudig en rechtstreeks tot hun klanten te richten. Facebook vaart daar wel bij: groepen genereren niet alleen content en trafiek op de netwerksite, maar brengen ook geld in het laatje. De netwerksite stimuleert het ontwikkelen van kleine applicaties, die tegen betaling online kunnen worden geplaatst. Omdat veel ondernemingen interesse hebben getoond, kondigt Google aan dat de bedrijfsdiensten “eerder dan voorzien” worden geïntegreerd in Google+.
Voordeel: Facebook
4. Games en applicaties
Cityville, FarmVille, PetSociety, Texas HoldEm Poker… Het zijn maar een paar van de razend populaire spelletjes die mensen aan Facebook binden. Naar verluidt is Cityville wereldwijd goed voor tachtig miljoen spelers per maand. Maar liefst 53 procent van de gebruikers (vooral vrouwen) zou gamen op Facebook, zo blijkt uit gegevens van de gespecialiseerde website Allfacebook.com. Gemiddeld doen ze dat 3,5 uur per maand. Dat betekent dat er elke maand 927 miljoen uur gegamed wordt op Facebook. Games (en applicaties in het algemeen) zijn dan ook een van de voornaamste trekpleisters. En een niet te verwaarlozen inkomstenbron: 20 procent van de spelers gaf ooit geld uit om op Facebook te spelen. Google+ kondigt nog geen games aan op zijn platform.
Voordeel: Facebook
5. Strategie
Facebook is nu zeven jaar actief als sociaal netwerk. Pas toen bijna 500 miljoen mensen er contact zochten met vrienden en zich virtueel blootgaven, integreerde het platform ook merken en artiesten die belang hechten aan hun imago. Dat is aardig gelukt. Nu staat Facebook voor de uitdaging om nog meer aantrekkelijke toepassingen te ontwikkelen, naast de talrijke interactieve mogelijkheden (delen van links, commentaren enzovoort).
Google staat nog nergens in het segment van de sociale netwerken. De zoekmachine rekent op zijn vele diensten om het vernieuwende Google+ een duwtje in de rug te geven. Zo duikt de knop ‘+1’ (het equivalent van ‘Vind ik leuk’ op Facebook) al op in de zoekresultaten. Als een Gmail-gebruiker zijn mail checkt, verschijnen ook zijn Google+-notificaties in de menubalk bovenaan. Nick O’Neill, de oprichter van Allfacebook.com, wijst op de sterkte van die strategie: “In het begin vroeg ik me af waarom mensen Facebook de rug zouden toekeren. Inmiddels heb ik ingezien dat ze eigenlijk geen andere keuze hebben dan Google+ te gebruiken”, schrijft hij. “Ze worden als vanzelf aangetrokken door het sociale platform en de notificaties die in alle Google-diensten opduiken.” Momenteel gebruikt ruim een miljard mensen Google. Bovendien kan de zoekmachine, in tegenstelling tot Facebook, ook zijn mobiele besturingssysteem Android in de strijd gooien.
Voordeel: Google+
Besluit
Facebook en Twitter hebben nog een mooie toekomst voor zich. Hun fans zullen hun account zeker niet van de ene op de andere dag afsluiten. Maar Google stelt hun model serieus op de proef, wat hen op termijn tot ingrijpende veranderingen zal dwingen. Na het geflopte Buzz pakt Google eindelijk uit met een innoverend sociaal netwerk dat het publiek kan verleiden. Een sterke troef in zijn globale strategie, die erop gericht is om de surfer steeds meer in zijn net te strikken.
Christophe Charlot
Met zijn transparantie in contact-beheer en privacy kan Google+ mensen over de streep trekken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier