De marketingmagie van de Brusselse kerstmarkt

Een parastatale organisatie

Elk jaar, al voor de tiende keer op rij, geeft het Brusselse stadsbestuur de toeristische dienst VisitBrussels de opdracht een kerstmarkt op te zetten. Voor de organisatie van Winterpret – dat is de officiële naam – stelt de stad behalve een bedrag van 300.000 euro ook tal van medewerkers uit alle mogelijke diensten (stedenbouw, technische diensten, politie…) ter beschikking. Een jaar lang zijn acht voltijdse equivalenten bezig met de organisatie, tijdens de kerstmarkt zelf zijn een vijftigtal mensen dagelijks in de weer. De markt is open van 25 november tot 1 januari.

IJspiste: verplichte verliespost

De schaatspiste van meer dan duizend vierkante meter is een van dé trekpleisters van de kerstmarkt. De uitbating gebeurt in eigen beheer en wordt dus niet uitbesteed aan derden (wat bijvoorbeeld wel het geval is voor het reuzenrad). De ijspiste is er vooral om volk te lokken, want door de torenhoge structurele en personeelskosten is ze verlieslatend.

Twee kilometer stalletjes

Alles samen stallen 200 tot 250 handelaars – zorgvuldig gescreend met het oog op een evenwichtig aanbod – hun waren uit langs het twee kilometer lange parcours op en rond de Grote Markt. Dat zijn er tweemaal zoveel als tien jaar geleden. Afhankelijk van de omvang en de locatie betalen ze voor hun houten stalletje 1500 tot 5000 euro. Ambachtslieden genieten een voordeliger tarief dan handelaars. “Door de band mag je tijdens de kerstmarkt rekenen op een omzet van zo’n 25.000 euro”, zegt een handelaar die al jaren een stalletje met snacks uitbaat op Winterpret.

Budget van ruim 2 miljoen euro

Met de organisatie van Winterpret is een budget van ruim 2,2 miljoen euro gemoeid. Dat geld komt onder meer van de stad, de handelaars (600.000 euro) en sponsoring (ongeveer 500.000 euro). Bij de sponsors zitten grote namen als de Nationale Loterij, Ford en Electrabel, dat de volledige verlichting én het klank- en lichtspel op de Brusselse Grote Markt voor zijn rekening neemt. Een post van honderdduizenden euro’s.

Griekenland is eregast

Elk jaar zet Winterpret een land in de schijnwerpers. Dat mag dan het Sint-Katelijneplein inpalmen en krijgt ook meerdere stands ‘aangeboden’. Dit jaar is Griekenland de eregast. Het gastland besteedt meer dan 50.000 euro om zichzelf in de kijker te werken via stalletjes en activiteiten. We betwijfelen wel of Griekenland hiermee zijn imago kan redden.

CHRISTOPHE CHARLOT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content