De man die Skynet hemelhoog moet brengen
Skynet doet de grootste investering ooit in zijn webportalen. De verbeterde nieuwssite is gestart. De populaire blogsectie wordt uitgebreid tot een community in de stijl van MySpace. Eind oktober komt er een Kid City TV voor 6- tot 12-jarigen. Tegen Nieuwjaar is er een dienst waarop u eigen video’s kunt publiceren, zoals bij YouTube. En Skynet gaat meer eigen programma’s uitzenden, onder meer concertopnames.
De man die over al die initiatieven gaat, is de Limburger Bart Becks, amper 34 en al drieënhalf jaar chief executive officer (CEO) van Belgacom Skynet nv. Hij is ook CEO van Skynet iMotion Activities (BelgacomTV, filmproducent Erwin Provoost is er bestuurder) en lid van het managementcomité van de vastelijnsdiensten van Belgacom.
Bart Becks is een stevige jongen in vest zonder das en niet het type dat zijn dagen vult met controlesystemen. Zijn ding is het oppikken van trends, de verrijking van het aanbod en het rekruteren van talent. Hij is een geboren protagonist voor deze bruisende, zappende, klikkende, chattende tijd. Op zijn dertiende kocht hij met zelfverdiende centen een Commodore 64 – het soort microcomputer dat een tv gebruikte als scherm. Dat was 1985. “Je kon daar spelletjes op doen. Ik vond het veel leuker om die zelf te maken. In het Koninklijk Atheneum van Tongeren was ik tamelijk goed in wiskunde. Ik gebruikte die in allerlei toepassingen. We maakten grafische software en wat toen ‘demo’s’ heette. Het fascineerde me wat je met een paar codes op je tv-scherm kon toveren. En dan kwamen de bulletin board systems (de voorlopers van het internet) en plots zaten we te communiceren en ging ik naar vrienden in Zweden, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Ik was vijftien. Maar ik voetbalde ook tot mijn achttiende, bij Bilzen VV, toen derde nationale.”
Becks was praeses voor sport in de studentenkring Hermes aan de Universiteit Limburg, naast onder meer Marc Dessers (LRM), Matthi Gijbels (van de bouwgroep) en Patrick Nulens (ex-adjunct-kabinetschef van Peter Vanvelthoven).
Na briljante studies handelsingenieur, trok Becks voor een MBA naar Luik, terwijl hij tegelijk werkte voor een start-up in de metaalindustrie. Daarna draaide hij een aantal maanden mee bij Fnac in Parijs, Orleans en Luik, voor hij de afdeling technische producten en software in Fnac Antwerpen ging openhouden. Tweeënhalf jaar later mocht hij in Frankrijk mee de internetoperaties van Fnac opzetten en de mogelijkheden in België verkennen. Tot Fnac besloot om niet te veel te investeren in internet.
Zo kwam hij in 1998 bij het nog prille Skynet, net door Belgacom overgenomen. Hij wordt market development manager, sales- & marketingdirecteur en begin mei 2003 CEO, als zijn baas Philippe Lemmens hogerop schuift (en later naar Telenet vertrekt). Tussendoor stuurt wijlen John Goossens hem naar de Columbia University in New York. “Heeft grote invloed op me gehad,” zegt Becks.
Vandaag verzorgt zijn team van 183 medewerkers – onder wie 51 freelancers – het breedste onlinedienstenaanbod in België: de portaalsites, de mediamarketing en de veertigkoppige reclameregie, de interactieve televisie en het voetbal en de mobiele oplossingen. Ongeconsolideerd maakte Belgacom Skynet vorig jaar 4,4 miljoen bedrijfsverlies over een omzet van 19,4 miljoen. Maar dit is de toekomst. Becks: “In België zit 3 % tot 4 % van de reclamemarkt online, in Zweden en Groot-Brittannië al 8 %. België gaat naar 10 % in 2009. Dat is een markt van 200 miljoen euro.” Skynet ligt nek aan nek met MSN België, maar ook de lokale pers is in opmars.
“Dertig procent van onze tijd gaat naar het ontwikkelen van nieuwe dingen,” zegt Becks. In het management vormt hij een tandem met de 24 jaar oudere executive chairman Jean-Charles De Keyser – ex-RTL, een klassieke tv-man.
Het Amerikaanse MySpace was vorig jaar onbekend en vorige maand de drukst bezochte site ter wereld. Hoe blijft Bart Becks bij? Becks: “We worden gebriefd door het Internet Advertising Bureau (IAB), waarvan ik ondervoorzitter voor België ben en lid van de IAB European Leadership Council, die de trends in Europa volgt. Ik besteed zelf een uur per dag aan surfen en lezen van blogs – het helpt als je er ook in je vrije tijd mee bezig bent. En bij Skynet wordt elk domein door een specialist gevolgd. Weten wat er gebeurt, is niet het moeilijkste; weten hoe je dat in een toekomstvisie inpast wel.”
Bart Becks: “Ik probeer mensen rond mij te hebben die beter zijn in hun ding dan ik ooit zou zijn. Anders had ik geen vrije tijd meer.” En die heeft hij wel. Hij studeert nog. Musicologie op zaterdagvoormiddag (drie jaar lang), humanresourcesmanagement, innovatiemanagement en design. Binnenkort iets in internationale politiek. Hij is een filmfan en concertganger. “Daarom woon ik ook in het centrum van Brussel.” Sinds hij vorig jaar is getrouwd, kookt hij thuis – Japans en Italiaans. Zwager Steven Vandeput is voorzitter van JCI België (Jonge Kamer), de organisatie van jonge ondernemers. En dan is er nog de sport – niet alleen op de voetbaltribunes waar hij minstens één keer per week met David Steegen naartoe trekt. Hij liep in augustus de 20 km van Brussel en hij fietst met een groepje geestesgenoten – de uitbater van het AB Café, de zakelijk directeur van de KVS, de general manager van AdLink, VRT-presentator Tom Coninx, een vriend bij Biac. Vorige zaterdag peddelde hij in de gietende regen naar Hasselt om zoals elk jaar op Pukkelpop te zijn, het hogelijk alternatieve festival dat u – juist – ook op het Skynet-portaal adsl.be kunt bekijken. “Veel groepen daar zijn op zoek naar een groter publiek. Dat maakt het gemakkelijker om over uitzendrechten te onderhandelen,” zegt Becks.
Liefde voor de muziek heeft hij niet van vreemden. Zijn ouders leerden elkaar kennen op Jazz Bilzen. Zijn vader, nu gemeentebediende in Bilzen, zong zelf in een rockgroep.
BART BECKS
Topman van Belgacom Skynet en filialen, inclusief BelgacomTV.
Limburger en Brusselaar.
Gek op technologie, film, muziek, voetbal.
Bruno Leijnse
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier