DE LOKROEP VAN AZIË

Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Ageas wordt actief in Vietnam. Enkele maanden geleden deed de Belgische verzekeringsgroep al de stap naar de Filipijnen. Op termijn volgt misschien nog een investering in Indonesië. Waarom zijn Aziatische landen zo interessant voor verzekeraars?

Ageas, dat toen nog Fortis heette, deed in 2000 met zijn verzekeringen zijn eerste stappen in Azië. Vijftien jaar later is de groep uitgegroeid tot een belangrijke speler in China, Thailand, Hongkong, Maleisië en India. Eerder dit jaar ging Ageas ook in de Filipijnen van start. En deze week werd de oprichting van een joint venture voor levensverzekeringen in Vietnam aangekondigd.

Ook andere Europese verzekeringsmaatschappijen zijn de voorbije jaren in Azië neergestreken. Verzekeraars als Prudential, Zurich, Allianz en AXA hebben er belangrijke posities opgebouwd. De redenen liggen voor de hand. “Er is natuurlijk de snellere economische groei”, zegt Bart De Smet. “Maar we zitten in Europa ook met mature verzekeringsmarkten, terwijl de penetratie van verzekeringsproducten in Azië laag is. Veel mensen zijn niet ingedekt tegen een overlijden of een ongeval. Er bestaat ook geen systeem van sociale zekerheid zoals in Europa.”

Ageas zoekt het vooral in Aziatische markten met een grote bevolking en een groeiende middenklasse. De Smet: “Zodra de mensen een centje kunnen opzijzetten, sparen ze voor hun pensioen. Daar zien we nog een belangrijke groeimarge. Als verzekeraar starten we met beschermingsproducten, maar de voorbije jaren zien we de volumes in de spaar- en de pensioenverzekeringen exponentieel stijgen. In China bijvoorbeeld moedigt de overheid zijn burgers aan te sparen via pensioenverzekeringen.”

Oprukkende vergrijzing

Ook de Franse verzekeringsgroep AXA, die in ons land de marktleider in schadeverzekeringen is, heeft zijn zinnen op Azië gezet. AXA wil 100 miljoen klanten in Azië tellen tegen 2030. Dat zijn er evenveel als de groep er nu in de hele wereld heeft. Jean-Louis Laurent Josi, de Belg die AXA Azië leidt, baseert het ambitieuze expansieplan op de aangroei van de bevolking en de economie: “Tegen 2030 telt Azië acht keer zoveel mensen als de Europese Unie en heeft de regio een bruto binnenlands product dat een derde hoger ligt dan dat van Europa. Bovendien is de spaarquote in landen zoals China traditioneel hoog, terwijl de vergrijzing er oprukt. Bij gebrek aan publieke zorgbescherming zijn veel mensen aangewezen op privéverzekeringen.”

Lokale partners

Volgens Bart De Smet ligt de keuze voor partnerschappen mee aan de basis van het Aziatische succesverhaal van Ageas: “Wetend dat je in veel Aziatische landen nooit gewoon de volledige controle kunt verwerven, zijn overnames niet alleen complex, maar ook nog eens heel duur. Het alternatief is een activiteit van nul opbouwen. Ageas heeft ervoor gekozen samen te werken met lokale partners. Op die manier kunnen we profiteren van hun lokale expertise, hun netwerk en hun klantenbasis.”

PATRICK CLAERHOUT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content