De Lijn bestelt 268 elektrische bussen bij BYD en ruim 80 bij Daimler

Illustration picture the new bus stop, as the works are done for the new urban planning of De Lijn bus stops, in Brussels North station, Monday 06 January 2020. BELGA PHOTO ERIC LALMAND © Tientallen Vlaamse gemeenten moeten het vanaf dit weekend met een derde tot ruim de helft minder bushaltes doen, bij de opstart van de hervormde dienstverlening van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn. Dat schrijft De Tijd woensdag.

De Lijn bestelt 268 elektrische bussen bij de Chinese constructeur BYD en ruim 80 bij Daimler Buses uit Duitsland. Dat melden de openbaarvervoermaatschappij en Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder woensdag.

Deze bestelling van standaard e-bussen (12 meter) bij BYD en Daimler is samen goed voor een bedrag van 185 miljoen euro. De bestelling past binnen de “turbo” van 400 miljoen euro voor rollend materieel van minister De Ridder. Met dat bedrag bestelt De Lijn dit jaar ruim 630 nieuwe e-bussen: 290 bussen die in het voorjaar al besteld werden en nu de 268 en ruim 80 erbovenop.

Bij Daimler kadert de bestelling in een nieuwe raamovereenkomst die De Lijn nu gunt voor een maximum van 500 bussen, goed voor maximaal 303 miljoen euro investeringswaarde. “Deze 80 bussen zijn de eerste van de mogelijk maximaal 500 die we kunnen invullen”, vult een woordvoerder van De Lijn aan.

De 80 bussen zijn van het type Mercedes-Benz eCitaro. De eerste voertuigen worden vanaf het eerste kwartaal van 2027 verwacht. Het precieze aantal wordt eind deze maand vastgelegd. Waarschijnlijk zullen het er meer dan 80 zijn, klinkt het.

500 bussen

De nieuwe bestelling bij BYD rondt de aankoop op een raamovereenkomst uit 2023 af voor 500 bussen. “Met deze 268 bussen komt het op 500 in totaal. Dit is de derde bijkomende bestelling”, aldus de woordvoerder. BYD zal met andere woorden de volledige raamovereenkomst leveren. Volgens De Lijn zijn de eerste operationele ervaringen met de reeds geleverde e-bussen positief, waarop de derde bestelling volgde. Die e-bussen worden gefaseerd geleverd vanaf het tweede kwartaal van 2027.

In juni nam De Lijn de eerste BYD-bussen in gebruik. Het order bij het Chinese busbedrijf leverde De Lijn in januari vorig jaar kritiek op, omdat in Vlaanderen busbouwers Van Hool en VDL actief waren. Niet veel later ging het Kempische Van Hool failliet en volgde een overname van zijn busactiviteiten door het Nederlandse VDL.

Volledig emisievrij

De Lijn wil tegen 2035 volledig emissievrij openbaar vervoer aanbieden. De volledige busvloot van ruim 2.000 voertuigen moet tegen dan geëlektrificeerd worden. Met de ‘turbo’ is er dit jaar een inhaalbeweging. De volgende jaren mikt De Lijn op een bestelling van 200 elektrische bussen per jaar. Dat moet volgens de vervoersmaatschappij voldoende zijn om de doelstelling te halen.

“We zijn blij om te zien dat De Lijn via de nieuwe raamovereenkomst de continuïteit van haar vergroeningsoperatie verzekert”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder (N-VA) in het persbericht. “Dankzij de ‘turbo’ van 400 miljoen bestelt De Lijn dit jaar ruim 630 nieuwe e-bussen, moderniseert ze haar aanbod en versterkt ze haar dienstverlening aan haar reizigers. Denk onder meer aan de schermen met real-time ritinformatie aan boord.”

Directeur-generaal Ann Schoubs van De Lijn onderstreept de uitrusting van de bussen. “USB-laadpunten en een elektrische oprijplaat voor minder mobiele reizigers zijn bij ons al vier jaar de norm en vind je hoe langer hoe meer terug bij onze collega’s in binnen- en buitenland.”

BEKIJK – De Lijn heeft 300 miljoen euro extra nodig voor investeringen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise