De liefde voor textiel
In alle stilte werd Marthe Palmans in 2006 als commercieel directeur binnengehaald bij Veritas. De toenmalige CEO, Marc Peeters, hoorde haar naam vallen bij headhunters toen hij op zoek was naar de geknipte persoon om als eerste niet-lid van een van de zeven aandeelhoudersfamilies zijn taak over te nemen. Veritas werd in 1892 opgericht door Jean-Baptiste Leestmans als de groothandel in leurdersartikelen ‘In den Jood’. De leiding ervan bleef in familiale handen. Tot nu, want bij de bekendmaking van de 18 procent omzetgroei tot 66,7 miljoen euro in 2008, deelde Peeters vorige week ook mee dat Palmans sinds februari officieel de CEO-pet draagt.
“Ik ben blij dat ik een inloopperiode van twee jaar kreeg om de roots van het bedrijf te begrijpen, want ik vind het toch een extra uitdaging om aan het hoofd van een familiaal bedrijf te komen”, verklapt Palmans. “Samen met de raad van bestuur heb ik een vijfjarenplan opgesteld. Er is wel een duidelijk akkoord met hen: de verantwoordelijkheid is vanaf nu voor mij.” De doelstellingen zijn niet min. Na te hebben ingestaan voor het assortiment en voor het afwerken van de winkels, mag Palmans de expansie van 75 vestigingen in 2008 naar 90 vestigingen in 2013 in goede banen leiden.
Loyaal
Palmans studeerde toegepaste economische wetenschappen aan de universiteit van Antwerpen en behaalde enkele jaren later ook een MBA in Fontainebleau. Als pas afgestudeerde ging ze aan de slag bij de toenmalige GB. Al na anderhalf jaar werd ze winkeldirecteur. “Toen ik later werd gevraagd om eerst de nationale merchandising van de textiel van de keten voor mijn rekening te nemen en dan door te groeien tot aankoper textiel, ontdekte ik mijn liefde voor textiel”, herinnert Palmans zich. “Je zult die passie voor haar baan en voor textiel wel voelen als je met haar spreekt”, had Geneviève Bruynseels, de voormalige woordvoerder van Carrefour, gewaarschuwd. “Ze is ook erg loyaal, tegenover haar medewerkers en tegenover het bedrijf waarvoor ze werkt”, voegde ze toe aan haar omschrijving van Palmans.
Toch verliet Palmans Carrefour, waar ze ondertussen de ladder was opgeklommen tot directeur van de textieldivisie, toen haar aankoopcentrale werd gegroepeerd in Spanje. “Ik heb er lang over nagedacht om te verhuizen, maar koos er uiteindelijk toch voor om hier te blijven. Dat maakt het niet alleen gemakkelijker voor mijn man en drie zonen, ik werk ook liever met lokale expertise op een lokale markt in plaats van te proberen een markt te veranderen op basis van internationale expertise.”
Het kost Palmans geen moeite om de verschillen tussen werken voor een internationale groep en werken voor een onderneming in familiale handen aan te duiden. “In mijn huidige functie sta ik veel dichter bij de klant en dus bij de realiteit. Dat is belangrijk voor een retailer, maar bij Carrefour was dat geen evidentie. Daar werd je soms zelfs bijna bij de klanten weggetrokken en dat is in deze tijden niet goed. Je moet snel kunnen reageren en dat lukt minder als je veel energie moet stoppen in overleg en rapportering”, vindt Palmans.
Nog elke week maakt ze tijd om met haar team te bekijken hoe elke winkel rendeert. “Palmans is een goede werkkracht met een vreselijke gedrevenheid”, bevestigt Frans Schotte. Hij is gedelegeerd bestuurder van de Standaard Boekhandel en heeft zitting in de raad van bestuur van Veritas. “Dat merk je niet alleen aan het aantal uren dat ze in haar werk investeert, ook aan de intensiteit waarmee ze vergadert.”
Eerlijk
Volgens Palmans zelf zijn de meeste van haar karakterkenmerken af te leiden van één eigenschap: eerlijkheid. “In mijn functie als aankoper moest ik steeds kiezen voor wat goed was voor het bedrijf, niet voor wat me persoonlijk kon verrijken. Wie daar eerlijk in is, hoeft nooit rode wangen te krijgen in momenten van tweestrijd.”
Ook in de toekomstplannen van Palmans lijkt haar werkgever op de eerste plaats te komen. De reis naar Australië en Nieuw-Zeeland, waar ze van die andere passies – natuur en cultuur – kan genieten, zal niet voor de eerste twee jaar zijn. Toch heeft Palmans ook op persoonlijk vlak een doel voor ogen: haar twee zonen die nog thuis wonen, helpen bij het behalen van hun diploma. (T)
Marthe Palmans (52)
CEO Veritas en Veriac
Veritas’ omzet groeide met 18 procent tot 66,7 miljoen euro in 2008.
De keten plant 19 winkelopeningen tegen 2013.
Sjoukje Smedts
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier