De instorting van de Key Bridge in Baltimore is een nieuwe tegenslag voor de toeleveringsketens
De instorting van de brug in Baltimore heeft een belangrijke haven van de Verenigde Staten lamgelegd. Maar de Amerikanen hebben al bewezen dat ze zulke problemen snel kunnen oplossen.
Nadat afgelopen zomer in Pennsylvania een snelwegbrug was ingestort, gebeurde een klein wonder. Slechts twaalf dagen na de ramp, die door een brandende tankwagen was veroorzaakt, heropenden de autoriteiten de Interstate I-95, een van de belangrijkste verkeersaders van de oostkust. Alles wat dat soort projecten normaal gesproken vertraagt, werd omzeild: aanbestedingen, vergunningsvereisten, personeelstekorten en geldgebrek.
Nu moeten de Amerikanen laten zien of ze die prestatie kunnen herhalen, al is het probleem veel groter. De instorting van de Francis Scott Key Bridge kan gevolgen hebben voor de economie en het leven van veel lokale mensen. De haven van Baltimore, die belangrijk is voor import en export, is lamgelegd en een centrale route in de metropoolregio is verwoest.
De heropbouw van de brug zal veel tijd en geld kosten, wellicht enkele miljarden dollars.
De vereniging van vrachtwagenchauffeurs heeft al gewaarschuwd dat het vinden van een andere route voor goederen ter waarde van 28 miljard dollar per jaar zal leiden tot kostenstijgingen. De Amerikaanse minister van Transport Pete Buttigieg zei dat de Amerikanen zich schrap moeten zetten voor “aanzienlijke en langdurige” problemen in de toeleveringsketen in “de hele Amerikaanse economie”.
De haven van Baltimore is gespecialiseerd in speciale goederen zoals vrachtwagens, tractoren en opleggers. Automerken als Nissan, Toyota, General Motors, Volvo en Jaguar importeren hun voertuigen via Baltimore. Vanuit de haven worden ook kolen, olieproducten en vloeibaar gas de wereld in gestuurd.
Nieuwe zorgen
Mark Zandi van Moody’s Analytics ziet een “herinnering aan hoe kwetsbaar de infrastructuur en toeleveringsketens van onze natie zijn”. De brug had blijkbaar geen beschermingssysteem voor zijn pijlers, zoals tegenwoordig vaak standaard is. Anderen vragen zich al af of de immer groeiende containerschepen niet gewoon te groot zijn voor de verouderende zeehavens.
De ramp dreigt “een nieuwe tegenslag voor onze binnenlandse toeleveringsketens” te worden, waarschuwde Michael Feroli, Amerikaans hoofdeconoom bij de bank JP Morgan. De analisten wijzen erop dat er ook problemen zijn op andere punten in het wereldwijde netwerk. Routes zijn al verstoord door de droogte in het Panamakanaal en aanvallen door Houthi-milities in de Rode Zee, waardoor sommige vrachttarieven met 150 procent omhoog zijn geschoten, zegt Emily Stausbøll van het scheepvaartanalysebedrijf Xeneta. “Dit nieuwe incident creëert nieuwe zorgen.”
De heropbouw van de brug zal veel tijd en geld kosten, wellicht enkele miljarden dollars, volgens Yonah Freemark van het Urban Institute. In haar infrastructuurpakket heeft de Amerikaanse regering tot nu slechts 88 miljoen dollar gereserveerd voor de staat Maryland, die ongeveer 6 miljoen inwoners telt.
De financiering kan echter kinderspel blijken te zijn vergeleken met de taak om de verantwoordelijken voor de ramp te identificeren. Het vrachtschip Dali voer in opdracht van de Deense logistieke groep Maersk, maar Maersk had geen bemanning aan boord. Het charterschip, dat van Baltimore naar Sri Lanka zou varen, werd beheerd door de in Singapore gevestigde Synergy Marine Group. Volgens Bloomberg was de schade verzekerd bij Britannia P&I Club, een onderlinge scheepvaartverzekeringsorganisatie, die op haar beurt haar verplichtingen dekt via herverzekeraars.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier