De ideologie van de ondernemer

Marc Buelens
Marc Buelens Professor-emeritus aan de Vlerick Business School.

De auteur is partner-hoogleraar management aan de Vlerick Business School.

Iedereen heeft uitgangspunten, diepgewortelde overtuigingen en ideeën over de mens en onze samenleving. Dat noemt men meestal een ideologie. Bijna iedereen vindt ‘zijn’ ideologie evident. Ook ondernemers hebben een ideologie. Ik heb het voorrecht gehad de afgelopen twintig jaar zo’n 150 ondernemers van groeibedrijven te interviewen en heb met de meesten van hen een open gesprek gehad over hun diepste overtuigingen, over hun ‘mentale agenda’ en over wat voor hen echt belangrijk is. Ik ben dus een bevoorrechte getuige. U mag even mee profiteren van wat ik al die jaren heb geleerd over de ideologie van de succesvolle ondernemer. Net als bloemen zijn geen twee ondernemers dezelfde. Maar toch is er heel wat gemeenschappelijk, laten we zeggen bij 80 procent van die dynamische dames en heren

Geloofspunt nummer 1: beter actief dan passief. Sommige ondernemers mediteren misschien wel, maar dat zijn de grote uitzonderingen. De dingen aanpakken, erin vliegen, niet bij de pakken blijven zitten, vooruit met de geit. Dat is hun taal. De tragen, de passieven, de hangers, de bureaucraten werken hen het meest op de heupen. Waar veel ondernemers een heel groot hart hebben voor mensen die tegenslagen hebben gehad, vinden werklozen heel weinig genade in hun ogen. Er is immers werk genoeg — tenminste: de ondernemers zien overal werk — maar de profiteurs blijven liever op hun achterste zitten dan zich moe te maken. Dat deel van de ideologie is waarschijnlijk de reden waarom ondernemers het zo moeilijk hebben succes te boeken in de politiek. Het gaat daar veel te traag.

Geloofspunt nummer 2:bezint eer ge begint. Dynamische ondernemers vliegen er niet zomaar in, ze analyseren eerst. Ondernemers zijn veel rationeler dan je zou denken. Niet dat het koele cijferaars zijn (dat is echt een kleine minderheid), maar wat je zegt en wat je doet is het best onderbouwd, goed doordacht. Dat deel van de ideologie maakt dat een aantal ondernemers wat koud overkomt. Ze zijn vaak niet de beste public relations voor hun bedrijf, of voor het ondernemerschap zelf. Dat is uiteraard wat vreemd, want door geloofspunt 1 zijn de meeste ondernemers wel erg bevlogen mensen.

Geloofspunt nummer 3:er is nog zoiets als de lange termijn. De meeste succesvolle ondernemers houden de blik op de verdere toekomst gericht. Ze ruilen niet graag een groot succes vandaag met een potentieel groot probleem morgen. Dan stellen ze liever het succes nog even uit. In de populaire media worden ondernemers vaak voorgesteld als met een champagneglas in de hand, zichzelf wentelend in luxe. Het vreemde is dat ondernemers beter dan de gemiddelde bevolking hun kortetermijnpleziertjes kunnen uitstellen. Als ze succesvol zijn, rijden ze uiteraard met een duurdere auto, en drinken ze duurdere wijn dan Jan met de pet. Maar ze hebben geleerd pas met een dure auto te rijden of dure wijn te drinken als ze er het geld en de zin voor hebben. Het grootste verwijt dat ondernemers aan politici sturen is nog niet zozeer de traagheid, of onbekwaamheid of vriendjespolitiek, maar wel dat politici zo weinig de lange termijn dienen.

Geloofspunt nummer 4:mensen maken het verschil. Je zou verwachten dat deze dames en heren tegeneen hoogleraar van een businessschool netjes vertellen dat hun strategie, hun visie, of hun balanced score card het grote verschil maken. Dat hoor je hen zelden zeggen. Het verschil wordt gemaakt door mensen. Het is bijna de visie van een christelijke volkspartij. Omdat mensen belangrijk zijn. Toch hoor je ondernemers ontzettend weinig het slagen of mislukken toeschrijven aan structuren of systemen, maar wel aan mensen die hard werken, loyaal zijn, de spirit hebben, ‘mee zijn’. Niet tijd of geld, maar talent is de meest schaarse grondstof.Een dag telt maar 24 uur, dat is toch voor iedereen gelijk. Maar als je zelf talent hebt, en beter nog, als je omringd wordt door talent, dan kan je in 24 uur heel wat realiseren. Hopelijk kan je van bevriende bedrijven talent inkopen onder de vorm van goede producten of diensten, hopelijk kan je goede talenten aantrekken, hopelijk blijven de talenten flexibel. Vanuit deze ideologie klagen ondernemers nog het meest over de moeilijkheid om echt goede mensen te vinden; als ze zouden weten dat ze voor talent betalen en niet voor werknemers, dan zouden ze in alle talen zwijgen over loonhandicap.

MARC BUELENS

Het grootste verwijt van ondernemers aan politici is nog niet zozeer de traagheid, of onbekwaamheid of vriendjes-politiek, maar wel dat ze zo weinig de lange termijn dienen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content