De huisvriend van de reisagent

Travel Magazine werkte zich in korte tijd op tot de nummer één onder de reisbladen. Maar het blad van Robrecht Willaert brengt meer dan papier alleen.

Na een carrière bij radio, televisie en het oerreisblad Travel Expres, begon Robrecht Willaert in september 1992 zijn eigen vakblad. Het bleek een goede keuze: Travel Magazine is momenteel marktleider in de branche.

Het blad verschijnt driewekelijks, en dat zowel in een Nederlandse als in een Franse editie. Maar daar blijft het niet bij. “Na verloop van tijd hebben wij naast het eigenlijke magazine, dat deels ook op het net verschijnt, een aantal nevenproducten gecreëerd, waaronder een wekelijkse newsletter, een Engelse newsletter voor het buitenland en een newsflash via e-mail. En sinds drie jaar reiken we onze eigen Awards uit, onder onder voor de beste business en leisure travel agents” zegt Willaert. “We maken ook een BeLux, een overzicht van alle namen adressen van iedereen die in België en Luxemburg in de reisindustrie actief is. Zes jaar geleden hebben we een workshop gelanceerd rond automatisering, die we vandaag E-commerce Seminar Day noemen. Alles wat we doen is pure business-to-business, behalve een interviewboek met enkele grote namen uit de reiswereld, dat we zowel voor de consument als voor professionelen gemaakt hebben.”

In 1997 werd Travel Magazine met de hele NV Travel Productions verkocht en nu maakt Travel Magazine deel uit van Elsevier Business Information. Hierdoor wordt de oplage waarop Travel Magazine verschijnt strikt gecontroleerd. “We zijn niét gratis,” benadrukt Willaert. “Zonder betalend abonnement heb je geen magazine. We hebben een oplage van 6000 exemplaren, 3800 Nederlandstalig en 2200 Franstalig. Die correcte oplagecijfers zijn heel belangrijk. Het speelt ons wel parten dat andere bladen zichzelf overdreven oplagecijfers toeschrijven, want de adverteerders zijn natuurlijk geïnteresseerd in bladen met een zogezegd hogere oplage. Diverse onafhankelijke onderzoeken hebben echter uitgewezen dat wij de hoogste penetratiegraad hebben, dat wij dus het meest gelezen worden en dat is wat telt.”

Net als bij de meeste andere reisbladen is publiciteit de grote bron van inkomsten. “Publiciteit in al zijn vormen is goed voor een goeie tachtig procent, plus daarbij de gala-evenementen die we organiseren. Ik schat dat we iets minder dan tien procent uit abonnementen halen. Tot slot komen er nog een paar procenten uit workshops en diversen. We stijgen nog ieder jaar.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content