De helmtest
Een blik op de weg leert dat de modulaire helm ‘in’ is bij motorrijders. Trends testte drie types.
Een modulaire helm of systeemhelm kenmerkt zich door het opklapbare kinstuk. Een kenmerk met voordelen. Wie een bril draagt, hoeft deze niet af te nemen om de helm op te zetten. Een stuk makkelijker dan bij de traditionele integraalhelm. Bovendien is de modulaire helm vriendelijker, bijvoorbeeld bij het tanken. Het kinstuk gaat omhoog en de tankbediende ziet een gezicht. Vandaar dat ook de gemotoriseerde rijkswacht en politie zulke helmen dragen: zo hebben ze een beter contact met de burger. En last but not least: bij langzaam verkeer en op warme dagen is het aangenaam wat meer lucht te krijgen.
Wij probeerden er drie: de Nolan N100, de Caberg J1 en de (Belgische) Lazer Century.
De Nolan N100 opzetten vraagt enige gewenning. Het kinstuk gaat open door aan weerskanten een knop in te drukken. U moet de helm tegen de buik zetten en dan de knoppen indrukken. Eenmaal op het hoofd vormt het openen van het kinstuk geen enkel probleem. In geopende toestand hebt u een volledig vrij blikveld. Tijdens de rit is het modulaire deel niet te openen. Hoewel de helm goed past, fluit het vizier enigszins bij snelheden van meer dan 100 kilometer per uur. Als u bij die snelheden achterom kijkt, gaat het vizier ook geregeld open.
De Caberg J1 is wellicht de populairste systeemhelm op de markt, mede dankzij zijn prijs. Caberg kwam vorig jaar met een grote nieuwigheid: de centrale vergrendeling van het kinstuk. Die is al rijdend zeer makkelijk te openen. Opgeklapt blijven de randen van het kinstuk te zien en dat stoort bij hooggemonteerde verkeerslichten. De helm zit prettig, maar bij hoge snelheden fluit de wind hoorbaar langs het vizier.
De Lazer Century is een Belgisch product. Net als de Caberg is de Lazer met één hand te openen. Maar… bij het eerste exemplaar weigerde na enkele malen de centrale vergrendeling. Bij het volgende exemplaar was dat in orde, maar één van de schroeven waarmee het opklapbare deel was bevestigd, liet na twee keer los. Het derde exemplaar werkt probleemloos. De centrale vergrendeling functioneert goed. Het systeem van Caberg is iets makkelijker. In opgeklapte toestand is ook nog de rand van het kinstuk te zien. De pasvorm is goed en er is weinig gefluit van de rijwind langs het vizier.
Moet nog gezegd dat het gezichtsveld van systeemhelmen minder groot is dan dat van een integraalhelm. Als u achteromkijkt om andere weggebruikers te passeren, vormt het hoge kinstuk een dode hoek.
ad van poppel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier