“De helft van het productassortiment wordt vernieuwd”

Toen ze Val Saint-Lambert overnam, toonde Sylvie Henquin zich mateloos ambitieus. Maar ze heeft de doelstellingen toch enigszins moeten aanpassen.

Ze klinkt nog altijd even gedreven en ambitieus als 365 dagen geleden. Maar één ding heeft Sylvie Henquin toch onderschat. Ze wist dat ze het als topvrouw van Val Saint-Lambert druk zou krijgen, maar zó druk?

De dag van het interview geeft al een idee: ‘s morgens en ‘s middags heeft ze prins Laurent en zijn vrouw Claire rondgeleid en een laat huwelijksgeschenk meegegeven. In de namiddag is er tijd voor het klassieke kantoorwerk en in de avonduren geeft Val een grote receptie voor de klanten. In het weekend van 13 en 14 december volgden de opendeurdagen. “Er is al het hele jaar nauwelijks tijd om naar huis te gaan,” zucht Sylvie Henquin. “Maar toch doe ik het. Het autoritje naar Brussel ontspant me zelfs even.”

Toch heeft ze nog geen seconde spijt gehad van haar beslissing. “Ik kon een jaar geleden alleen maar vermoeden en hopen dat de naam Val Saint-Lambert nog enige waarde had. Maar mijn stoutste verwachtingen zijn overtroffen. Zowel in België als in het buitenland worden ze nog steeds een beetje high van onze producten. En designers komen zich van buitenaf nog graag melden in Seraing om hun ding te doen.”

Een jaar geleden had ze het aangekondigd en ze houdt belofte: Val moet uit het dal kruipen door radicale kwaliteitszorg en productinnovatie. “We staan nog maar aan het begin,” zegt Henquin. “De bedoeling is dat ruim de helft van het productassortiment nieuw wordt. En zo snel mogelijk.”

Dit jaar al kwamen er enkele reeksen met nieuwe glazen. De eerste tests met juwelen (een nieuw product) zijn erg positief, zowel in eigen land als in het buitenland. Bovendien wil de kristalfabriek zich ook gooien op de badkamer in al zijn aspecten.

Wat ook luidkeels werd aangekondigd, was de omzetgroei. Daar heeft Henquin gas moeten terugnemen. Dit jaar wordt niettemin nog gehoopt op 3,5 miljoen euro, of een stijging met 10 tot 12 %. Dat het niet meer is, heeft vooral te maken met de crisis en de te sterke euro. Voor een bedrijf dat zo exportgericht is als Val Saint-Lambert (aanwezig in veertig landen) is de waarde van de Europese munt geen zegen, vooral niet ten opzichte van de dollar. “Daarom moeten we over een deel van onze contracten opnieuw onderhandelen met onze agenten, of de prijzen aanpassen. Al laten we de consument liefst zoveel mogelijk ongemoeid. We hebben een aantal klanten verloren, maar we winnen er nog altijd bij. We streven naar nieuwe agenten in nieuwe landen en dat loopt erg goed: India, China en Mexico zijn er al bijgekomen.”

Grote namen, exotische bestemmingen, maar Henquin moest meer dan haar lief is in Luik blijven. De exploitatie en het beheer van het hoofdkwartier van Val Saint-Lambert had ze zich een jaar geleden heel anders voorgesteld. Probleem is dat de site medebeheerd wordt door onder meer de gemeente Seraing en door het Waals Gewest. “Ik vind dat de cristallerie een trekker kan zijn voor bezoekers,” zegt Henquin. “Anderen hebben het meer op het kasteel begrepen. Maar er gebeurt te weinig om het geheel aantrekkelijk te maken in een streek die er sowieso al een beetje somber uitziet.”

Karel Cambien

Val moet uit het dal kruipen door radicale kwaliteitszorg en productinnovatie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content