De grote sprong
Resilux staat al twee decennia bekend als specialist in pet. De nieuwe technologie van AirOPack voegt daar een tweede dimensie aan toe.
In de productie van pet-preforms en -flessen behoort Resilux tot de middelgrote Europese spelers. Naast de vestiging in Wetteren heeft het bedrijf van de familie De Cuyper ook fabrieken in Spanje, Rusland, Griekenland, Zwitserland, Hongarije en de Verenigde Staten. Het wil zijn Amerikaanse activiteiten uitbreiden, daarna komt Latijns-Amerika aan de beurt.
Resilux blijft gestaag groeien. De toegevoegde waarde — een betere maatstaf dan de omzet vanwege de sterke impact van de grondstoffenprijzen op de resultaten — steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met 6,5 procent tot een nieuwe recordwaarde van 33,7 miljoen euro. Er was groei in West-Europa, de Verenigde Staten en zelfs in Rusland, ondanks de geopolitieke context. Centraal- en Oost-Europa deden het minder goed. Die mooie prestatie wordt bevestigd door de toename van de bedrijfskasstroom (ebitda) met 8 procent tot 18 miljoen euro — een evenaring van het record van 2011 — en een 9 procent hogere bedrijfswinst (ebit) tot 11,4 miljoen euro. Het nettoresultaat in het eerste halfjaar bedroeg 7,7 miljoen euro (+3 %; 3,83 euro per aandeel).
Bij dat cijfer is geen rekening gehouden met de impact van AirOLux, de joint venture die Resilux in 2009 heeft opgestart met de Zwitsers-Nederlandse groep AirOPack Technology. Inclusief die samenwerking is er slechts 6,6 miljoen euro nettowinst (3,27 euro per aandeel). AirOLux ontwikkelt AirOPack, een nieuwe technologie om vloeistoffen, poeders, gassen en producten met een gemiddelde tot hoge viscositeit (zoals crèmes, schuim, gels) af te vullen in pet zonder drijfgas. Daarmee wil AirOLux de concurrentie aangaan met de aerosolmarkt.
Het nettoverlies sleept bij AirOLux al enkele jaren aan. Toch heeft de groep met die revolutionaire verpakkingsvorm een doorbraak bereikt, sinds ze vorig najaar een vijfjarige overeenkomst sloot met Procter & Gamble. De productie in het Zwitserse Bilten kwam dit jaar op gang. Tegen de zomer produceerde AirOLux op 40 procent van zijn capaciteit. Dat percentage kan tegen eind dit jaar verdubbelen, als Procter & Gamble een nieuw verzorgingsproduct voor mannen met AirOPack lanceert.
Dit jaar moet dan ook het laatste verliesjaar van de joint venture zijn. Eind 2014 valt bovendien de beslissing over een tweede fabriek voor AirOPack. Het zag er lang naar uit dat de keuze op een Amerikaanse locatie zou vallen. Maar op de analistenmeeting waar de halfjaarresultaten werden bekendgemaakt, bleek dat dat lang geen zekerheid is.
Partner AirOPack Technology is beursgenoteerd in Zürich met een kapitalisatie van 89 miljoen euro (45 euro per aandeel). Op die basis dekt de joint venture 41 procent van de beurskapitalisatie van Resilux. Het klassieke Resilux dat pet-preforms en -flessen maakt, wordt op 126 miljoen euro of 63 euro per aandeel gewaardeerd.
Het aandeel van Resilux heeft het voorbije halfjaar een adempauze ingelast, na de spectaculaire klim in 2013. Maar de lancering van het nieuwe AirOPack-product en het uitzicht op winstgevendheid voor AirOLux kunnen de koers een nieuwe impuls geven. Daarom is het aandeel weer koopwaardig.
DANNY REWEGHS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier