De goeroes van de haarverzorging

Alle drie begonnen ze als kapper en legden ze zich later toe op de verzorging. Hun doel: het haar gezond en mooi maken, zodat het leeft en straalt, zo mooi als de stoffen waar de couturiers mee werken.

Toen de scheikunde triomfen vierde, keerden Patrick Alès, René Furterer en Jean-François Lazartigue haar de rug toe en gingen ze in het plantenrijk op zoek naar een betere verzorging. Zo hebben ze, als ecologisten van het eerste uur, elk hun eigen lijn gecreëerd, met actieve stoffen die het beste halen uit de natuur. De producten op deze pagina’s bestrijden overtollige talgafscheiding, roos, haaruitval… allemaal problemen waar mannen dagelijks mee te maken krijgen.

Zijn vader wou dat hij architect werd, maar Patrick Alès koos voor kapper. Hij was twintig toen hij bij Carita ging werken, waar hij met zijn charisma snel carrière maakte. Lang duurde het niet voor hij een salon opende dat alle uren van de dag druk bezocht werd. In de jaren vijftig ontdekte hij na een toevallige ontmoeting met een oude herborist de fascinerende wereld van de planten en hun eigenschappen. Het werd het begin van een nieuw avontuur: hij nam zijn spaargeld op, sloot een lening af en richtte in zijn garage zijn eerste laboratorium in: Phytosolba ging van start met twee bestsellers die nog altijd aan de top staan, het beroemde Polléïne (tegen haaruitval) en Phyto 7, de eerste hydraterende haarcrème. Alès begon reeds vroeg samen te werken met medische teams en te investeren in klinische studies. Zijn eerste volgelingen: de dermatologen van het Hôpital Saint-Louis in Parijs. Hij was een tijd verbonden aan een grote firma, heroverde toen zijn vrijheid en staat nu aan het hoofd van een op de beurs genoteerde groep.

Geen mooi haar zonder een gezonde hoofdhuid is het credo van designkapper René Furterer. Sinds 1957 ontwikkelt hij zijn eigen formules. Zijn passie voor botanica leidde hem naar producten op basis van etherische oliën, die krachtige antiseptische en stimulerende eigenschappen bezitten en bovendien lekker ruiken. Een goede aanpak van het haar begint bij de wortels. Vandaar een methode in drie stappen: de hoofdhuid voorbereiden, de aangepaste verzorging toepassen en ten slotte shampooën. Drie producten worden één keer per week na elkaar gebruikt. Furterers ideeën over haarverzorging blijven overtuigen. In 1980 zet hij dankzij de farmaceutische laboratoria Pierre Fabre de stap van het ambachtelijke naar het industriële stadium, met het voordeel van een strenger gecontroleerde fabricage en een internationale faam.

De kracht van cosmetica

Jean-François Lazartigue begon met “een mergpijp in de keuken”, nu heeft hij een productie-eenheid en laboratoria (4500 vierkante meter) in Saint-Cloud. Toen hij in 1963 zijn eerste salon opende, was hij al aan het innoveren: hij gaf brushings in het tijdperk van de permanent, ontkroesde in de tijd van de afro’s, gaf vrouwen die hun permanent niet meer zagen zitten sluik haar, en werd de specialist van het ontkrullen. In 1976 stichtte hij zijn merk en ontwikkelde hij een haarverzorging op basis van collageen, voor een krachtige hydratatie van de hoofdhuid en het haar. Hij gebruikte chitine om de keratine te versterken en te beschermen, en was een van de eersten om liposomen toe te passen. Zijn kleurende crèmes ( crèmes reflets) kenden een buitengewoon succes: ontworpen als een make-up voor het haar, met natuurlijke kleurstoffen, zonder zuurstofwater of ammoniak. Het merk is blijven groeien en telt momenteel niet minder dan 46 behandelende en verfraaiende producten.

suzanne lamberts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content