De gedroomde leerschool voor webondernemers

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Terwijl Netlog er alles aan doet om als een feniks te herrijzen onder de naam Massive Media, heeft een indrukwekkend aantal ex-Netloggers onlangs zijn eigen start-up opgericht. Op jonge leeftijd kregen ze bij Netlog een waardevolle les in ondernemerschap 2.0. Wat hebben ze geleerd?

De opstoot van ondernemerschap waar Massive Media – het nieuwe bedrijf boven Netlog – voor heeft gezorgd, doet Bart Becks, medeoprichter van het platenlabel SonicAngel en ex-Netlogger, terugdenken aan de tijd toen hij Skynet uitbouwde tot een succesvol digitalemediabedrijf. “Bij Skynet had je ook een cultuur van intrapreneurship. Uit dat bedrijf zijn er heel wat ondernemingen voortgekomen, zoals Keytrade Bank en Tunz. Hetzelfde zie je nu gebeuren met Netlog: er ontstaat een heel ecosysteem van start-ups.” Dat ecosysteem brengen we hier in kaart, met een overzicht van start-ups die door ex-Netloggers werden opgericht.

De mindere prestaties van Netlog vorig jaar gaven een aantal medewerkers het laatste zetje om zelf een bedrijf te starten. “We zagen bij Netlog alle grafieken naar beneden gaan, alleen die van de mobiele gebruikers steeg”, herinnert Pieterjan Bouten van In the Pocket zich. “Zo wisten we dat er een markt aan het ontstaan was. We namen een ex-Netlogger die als freelance-ontwikkelaar aan de slag was onder de arm en begonnen in mei 2010 met In the Pocket.”

Intussen ging Netlog door zwaar weer en moest het deze zomer zes à zeven mensen ontslaan. Volgens CEO Lorenz Bogaert is Massive Media nu klaar om te investeren in mobiele applicaties, maar hij geeft toe dat hij misschien iets te lang heeft gewacht om mobiele toepassingen een hogere prioriteit te geven. Wellicht komt dat omdat Netlog heel wat langer dan buitenlandse tegenhangers weerwerk kon bieden tegen Facebook en aan die strategie vasthield. Halverwege 2010 gingen de bezoekerscijfers voor België in vrije val. Van 424.000 unieke bezoekers in oktober 2009 tot 222.000 in oktober 2010 en 125.000 in september 2011. De cijfers voor België lijken zich nu te stabiliseren. Volgens marktonderzoeksbureau Comscore had Netlog in augustus wereldwijd 17,1 miljoen unieke bezoekers (7,5 miljoen in Europa) tegen 15,6 miljoen in maart (7,5 miljoen in Europa).

Nieuwe producten

Deze zomer gooide het Gentse internetbedrijf, dat vorig jaar een omzet haalde van 11 miljoen euro, zijn strategie volledig om. Netlog werd ondergebracht in de vennootschap Massive Media, die dankzij een goed gevulde oorlogskas als een feniks uit zijn as wil herrijzen. De oorlogskas is gespijsd door de investeringsfondsen Index Ventures en Atomico, die zich in 2007 voor 35 procent in het bedrijf inkochten. De rest blijft eigendom van oprichters Lorenz Bogaert en Toon Coppens.

Massive Media stelde meteen een aantal nieuwe producten voor. Het bedrijf liet de focus op jongeren varen en wil zich onderscheiden van Facebook en co. – waar het accent ligt op bestaande vrienden – door de klemtoon te verschuiven naar dating. “We willen onze leden helpen nieuwe leden te leren kennen”, zegt Bogaert. “Nabijheid speelt daarbij een belangrijke rol. In die markt willen we marktleider worden. Onze datingdienst Twoo is daar het beste voorbeeld van. Twoo is in enkele maanden tijd de top vijftig van de dating- sites binnengekomen.” Op deze innovatieve datingsite leren mensen elkaar kennen door games te spelen. Naast Twoo lanceerde Massive Media ook Gatcha en Ekko. Gatcha is een gamesite die onlinevideospelletjes maakt en verdeelt, onder meer via Netlog en Facebook. Op Ekko kunnen gebruikers hun eigen chatroom aanmaken. Massive Media wil met deze twee producten Netlog versterken. Bart Becks gelooft dat Netlog zich kan herpakken. “Heel veel bedrijven moeten door een transformatie. Iedereen heeft nu de mond vol over Apple, maar vijftien jaar geleden moesten ook zij zich heruitvinden. Hetzelfde zag je bij Amazon en Google.” Massive Media rekent daarvoor op de ondernemerscultuur die de voorbije jaren al een resem ondernemers heeft gevormd. Hoe ziet die cultuur eruit?

Rekrutering zorgt voor rocksterren. “We voeren een erg strenge selectie bij de aanwerving”, zegt Bogaert. “Iemand die bij Massive Media gewerkt heeft, wil in een gelijkaardige omgeving terechtkomen. Nieuw talent zoeken, is voor ons vooral moeilijk op het vlak van marketing. Vandaar dat we onlangs een kantoor hebben geopend in Londen.”

Internationale ambitie. “Een bedrijf als In the Pocket is onder meer zo snel gegroeid omdat die ondernemers internationale ambitie normaal vinden, zoals bij Netlog”, zegt Bart Becks. In the Pocket is voorlopig het meest succesvolle bedrijf dat door ex-Netloggers werd opgericht. De onderneming werd in mei 2010 gestart en heeft intussen vijftien mensen in dienst.

Groei is de belangrijkste grondstof. “De technologische uitdagingen waarvoor het product stond waren meteen groot,” zegt Jurriaan Persyn, die er vanaf het begin bij was en Netlog recent verliet voor Engagor. “Weinig Belgische sites halen het bezoekersaantal van Netlog, waardoor we zeer snel en met vallen en opstaan moesten bijleren.” Toen Netlog vorig jaar minder hard ging groeien, ging Netlog meteen op zoek naar nieuwe groeipolen.

Intrapreneurship wordt gestimuleerd. Massive Media stimuleert zijn medewerkers om ondernemend te zijn. Dat betekent dat ze snel veel kennis opdoen in veel domeinen, die ze kunnen gebruiken wanneer ze zelf een bedrijf starten. Vooral kennis over de manier waarop je snel groeiend bedrijf moet beheren, schatten de Netlog-alumni hoog in.

Elke werknemer is aandeelhouder. “Bij Massive Media is iedereen een micro-ondernemer”, zegt Bogaert. “Niet alleen dankzij de bedrijfscultuur, maar ook dankzij de aandelen.”

Cedric De Vleeschauwer (27), managing director van Proudfield “Geen theoretische onzin, maar dóén”

Bij Netlog: Na een master in management werd jurist Cedric De Vleeschauwer in 2008 executive assistant van CEO Lorenz Bogaert. Van 2009 tot juli 2010 was hij strategic partnerships manager.

Na Netlog: Richtte in augustus 2010 socialemediabureau Proudfield op, dat niet alleen advies geeft aan bedrijven, maar ook zelf producten zoals sociale games maakt. Haalde het eerste jaar van zijn bestaan meteen de Red Herring-lijst met Europa’s veelbelovende techstart-ups.

“Als rechterhand van de CEO werd ik meteen met alle aspecten van het runnen van een web 2.0-bedrijf geconfronteerd: business development, hr, product, strategie, juridisch, financieel, enzovoort. Ik herinner me dat ik na middernacht uit bed werd gebeld door de salesdirecteur om de volgende ochtend om negen uur in Londen de marketingdirecteur te vervangen op een belangrijk panelgesprek. Ik twijfelde geen moment: laptop aan, tickets bestellen voor de Eurostar, inpakken en het panelgesprek voorbereiden op de trein. Mijn jaren bij Netlog waren hét managementtraineeship bij uitstek: geen theoretische onzin, maar werkelijk dóén en liefst nog snel ook, want deze sector evolueert razendsnel.”

Folke Lemaitre (31), CEO van Engagor – “We vallen concurrenten aan op hun thuismarkt”

Bij Netlog: Computerwetenschapper Folke Lemaitre (UGent) begon in juli 2007 als directeur development en werd daarna vice-president engineering.

Na Netlog: Verliet Netlog in juli 2010 om met Jeroen Fossaert (zie hieronder) Engagor op te starten. Het bedrijf werd officieel in februari opgericht en zoekt op sociale media en blogs wat mensen zeggen over merken. Startkapitaal: een miljoen euro.

“Een internetplatform met miljoenen gebruikers performant en uitbreidbaar maken en houden is een hele uitdaging. Wat ik bij Netlog leerde, komt nu goed van pas bij Engagor. Daarnaast heb ik bij Netlog een paar dingen zien foutlopen die we nu zelf anders aanpakken. Wij focussen niet alleen op de Europese markt, maar gaan direct in de aanval op de thuisbasis van onze grootste concurrenten (wat Netlog niet deed met Facebook, nvdr. ). Zo hebben we al sinds het begin een salesagent in San Francisco. Daarnaast zijn pr en marketing voor ons heel belangrijk. Uit mijn tijd bij Netlog herinner ik me de kans die ik kreeg om samen met Google door Europa te reizen en op de developerdagen van Google presentaties te geven over hoe Netlog bepaalde Google-technologieën gebruikte.”

Jeroen Fossaert (36) , managing partner van Engagor – “Kandidaten kwamen van Facebook of Google”

Bij Netlog: Werkte na een master arbeids- en organisatiepsychologie als hr-consultant (Schelstraete & Desmedt, The Reference, ING) en startte in april 2008 bij Netlog als hr-directeur. Werd twee jaar later pr-manager.

Na Netlog: Richtte samen met Folke Lemaitre (zie hierboven) Engagor op. Klanten zijn onder meer Microsoft, Delhaize, Volvo en Carlsberg.

“Als hr-directeur bij Netlog moest ik de noden van een snel groeiende start-up verzoenen met de realiteit van de arbeidsmarkt. Mensen vinden die de druk aankonden, open stonden voor de uitdagingen en moeilijkheden waarmee we geconfronteerd werden en pasten binnen de vrij losse bedrijfscultuur was niet altijd makkelijk. Kandidaten die solliciteerden kwamen vaak van bekende bedrijven als MySpace, Facebook, Yahoo! en Google. Steeds opnieuw bleek dat we als Belgen zeker niet hoefden onder te doen voor die bekende namen.”

Hier werkt ook een derde ex-Netlogger, Jurriaan Persyn.

Louis Jonckheere (27), managing partner In the Pocket – “We grijpen elke kans om te internationaliseren”

Bij Netlog: Nadat hij een diploma in de rechten en een master in general management behaalde, was Louis Jonckheere van april 2009 tot april 2010 bevoegd voor international strategic partnerships gaming & mobile.

Na Netlog: Verliet Netlog in mei 2010 om samen met Netlog-kompaan Pieterjan Bouten (zie hieronder) en een derde vennoot In the Pocket op te richten. Dat bureau is gespecialiseerd in het ontwikkelen van applicaties voor smartphones en tablets.

“Op jonge leeftijd kreeg ik de kans om vanaf de eerste dag in een internationale omgeving op hoog niveau contacten te leggen, strategieën uit te werken met het management en mezelf te bewijzen als startende professional. Ik kon me op korte tijd verdiepen in business development, product development en business- strategie in een internationaal zeer concurren-tiële markt. Bij In the Pocket probeer ik net als bij Netlog uit te gaan van onze eigen sterkte en elke goede kans om te internationaliseren te grijpen. Bij Netlog was dat internationale karakter vanzelfsprekend. Ik herinner me een CEO uit Amerika die maar niet kon begrijpen dat elke werknemer bij Netlog zo vloeiend Engels en Frans kon spreken.”

In totaal zijn er zeven ex-Netloggers werkzaam bij In the Pocket.

Pieterjan Bouten (30), managing partner van In the Pocket – “Zeventien meetings in zes landen in één week”

Bij Netlog: Na een master in international business en twee jaar bij Accenture startte communicatiewetenschapper Pieterjan Bouten in december 2007 als business developer om door te groeien tot head of business development EMEA.

Na Netlog: Verliet Netlog in mei 2010 om samen met Netlog-kompaan Louis Jonckheere (zie hierboven) en een derde vennoot In the Pocket op te richten. Richtte met Jonckheere in 2011 nog een tweede bedrijf op, Showpad.

“Ik heb bij Netlog een relevant netwerk kunnen uitbouwen op hoog niveau en geleerd zelfstandig te werken in een snel evoluerende omgeving. Ik kwam in contact met topmensen van adverteerders als Coca-Cola, internetbedrijven als Google en mobiele operatoren zoals Orange. Toen ik verantwoordelijk werd voor Europa, maakte ik er een sport van om mijn businesstrips zo efficiënt mogelijk te plannen. Ooit ben ik er in geslaagd om in één week zeventien meetings af te werken in zes verschillende landen. Na enkele dagen had ik ‘s ochtends een paar minuten nodig om te beseffen waar ik was. Mijn Netlog-tijd leerde me welke problemen je kunt verwachten bij het uitbouwen van een start-up. Ik onthield dat een goede teamspirit en talent aantrekken onontbeerlijk zijn om een bedrijf uit te bouwen.”

Lennart Schoors (30), oprichter van Lensco – “Kleine wijzigingen aan web- design hebben veel effect”

Bij Netlog: Communicatiewetenschapper Lennart Schoors was (lead) webdesigner van mei 2005 tot september 2011.

Na Netlog: Startte in oktober Lensco op, dat zich toelegt op het grafische ontwerp (interfacedesign) en het vertalen van een goede gebruikersevaring in programmeertaal (front-end development) voor websites en mobiele platforms. Gefinancierd met eigen middelen.

“Ik leerde bij Netlog hoe je een duidelijke structuur kunt brengen in websites waar dagelijks honderdduizenden bezoekers komen. Daarbij viel het me op dat kleine (soms minieme) veranderingen aan de site een aanzienlijke impact konden hebben op de cijfers. Dat bracht ons ertoe om kleine variaties uit te proberen en uitvoerig te testen. Dat is een scenario waar de meeste websites nooit aan toekomen.”

Steven Bens (25), oprichter van Unix-Solutions – “Websites blijven online bij stroompanne”

Bij Netlog: Steven Bens ging na zijn studies industriële ICT in 2006 aan de slag als field- en networkmanager en bleef tot 2010.

Na Netlog: Koos voltijds voor Unix-Solutions, een bedrijfje dat hij in 2005 al in bijberoep had opgericht en is gespecialiseerd is in webhosting en consulting.

“Bij Netlog kreeg ik te maken met een zeer grote en drukbezochte website, waardoor ik veel ervaring opdeed over de manier waarop ik de servers moest configureren en verbeteren om goede resultaten te halen. We besteedden aandacht aan de kleinste details, zodat de bezoekers de websites zeer snel konden laden. Door de strenge eisen voor de infrastructuur en uptime (de garantie dat de websites online blijven, nvdr. ) kan ik nu zulke diensten aanbieden aan mijn eigen klanten. Sinds we verhuisd zijn naar ons nieuwe datacenter halen we een uptime van 100 procent en bieden we hosting in verschillende datacenters aan. Dat betekent dat we de websites van de klant zelfs online kunnen houden in noodgevallen waarbij de stroom uitvalt. Cloud computing heet dat nu, maar eigenlijk waren we daar bij Netlog al mee bezig voor de term bestond.”

Boris Bogaert (37), managing director van Cardwise – “De medewerkers ondernemen binnen de onderneming”

Bij Netlog: Boris Bogaert, die communicatiebeheer studeerde en eind jaren negentig al pionierde bij de eerste Belgische internetproviders Ping en Yucom, was directeur business development van juli 2007 tot april 2011. Broer van Lorenz Bogaert, de CEO van Massive Media, het bedrijf boven Netlog dat participeert in Cardwise.

Na Netlog: In april medeoprichter en managing director van Cardwise, een nv die nieuwe prepaid- en onkostenbeheerproducten ontwikkelt die vanaf volgend jaar op de markt komen. Richtte in april ook Tumbzup op om salestrainingen te geven.

“Ik was de eerste commerciële medewerker bij Netlog. Ik heb de hele mediaverkoopstrategie opgezet. Daarbij lanceerden we nieuwemediaproducten zoals homepagina’s voor merken. Ik had al wat ervaring met het uitbouwen van start-ups, maar kreeg als beginnende dertiger de kans om in alle vrijheid een team te managen. Alle jonge mensen in mijn team werden in zo’n omgeving geïnspireerd om het heft in eigen handen te nemen en te ondernemen binnen de onderneming.”

Er is nog een derde ex-Netlogger actief bij Cardwise: Bram Troch, de voormalige business operations manager bij Netlog.

Wim Derkinderen (31), directeur business development van Cardwise – “Perfecte mix van fun, ownership en focus”

Bij Netlog: Behaalde in 2004 een master in economie en marketing en was van 2007 tot 2010 accountmanager België.

Na Netlog: Verliet Netlog in december om Cardwise mee op te richten. Daar is hij directeur business development.

“Met de juiste zin voor ondernemen werden bij Netlog verschillende nieuwe businessunits binnen een mediaholding opgebouwd. Ik was jong en kreeg de tijd om mijn eigen weg te zoeken in het ondernemen. Aangezien ik uit een ondernemersnest kom en altijd al zelfstandige ben geweest, paste die vorm van werken perfect in de strategie van Netlog. Op die manier werden ook de juiste fundamenten gelegd om Cardwise op te richten. Wat ik bij Netlog leerde en nu toepas in mijn eigen bedrijf is het streven naar de perfecte mix van fun, ownership en focus, met voldoende ruimte voor creativiteit en assertiviteit. Mensen moeten hun eigen inzichten en ideeën zoveel mogelijk kunnen ontwikkelen om tot een gunstig resultaat te komen.”

Bart Verwilst (30), medeoprichter van Intux – “Brede waaier aan technologieën is een pluspunt”

Bij Netlog: Linux-expert en autodidact Bart Verwilst werkte als systeembeheerder voor Netlog van januari 2009 tot september dit jaar. Moest het bedrijf verlaten tijdens de herstructurering in september.

Na Netlog: Zit in de opstartfase van Intux, een bedrijf dat Linux-diensten zoals consultancy, hosting en programmatie op maat wil aanbieden aan nieuwemediabedrijven.

“Netlog is het type bedrijf dat cutting edgezaken opzet en steeds een voorloper is op het vlak van nieuwe internettrends zoals warehousing. De brede waaier aan technologieën die ik er heb leren kennen zal een pluspunt zijn als we met Intux naar klanten stappen.”

Robbie Aelter (27), medeoprichter van Intux – “Nu kan ik webapplicaties op grote schaal draaien”

Bij Netlog: Robbie Aelter, die een master in multimedia- en informatietechnologie behaalde, werkte van juni 2008 tot september dit jaar voor Netlog als Linux-systeembeheerder. Moest het bedrijf verlaten tijdens de herstructurering in september.

Na Netlog: Zit in de opstartfase van Intux (zie hierboven).

“Het was een hele opgave om bij Netlog meer dan 1500 servers te beheren. De automatisering en monitoring van de servers hebben we zelf uitgewerkt en in goede banen geleid. Daardoor konden we het aantal servers verminderen. Ik heb bij Netlog vooral geleerd hoe je webapplicaties op grote schaal kunt doen werken. Als onze klanten op grotere schaal willen werken, weet ik waarmee ze rekening moeten houden.”

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content