De eerste luxecinema in België

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Hapjes en cava inbegrepen

“In België wordt dit de eerste vipzaal in een megaplex,” zegt Tanja Piessens, marketingmanager van Utopolis België. “Het is een trend die komt overwaaien uit Groot-Brittannië en Nederland.” De luxezaal, die op 1 maart zijn deuren opende, is meer dan alleen de bio-scoopzaal. Bezoekers hebben een aparte ingang waardoor ze niet lang hoeven aan te schuiven. Ze beschikken ook over hun eigen vestiaire en wc. Nadat ze hun ticket hebben gekocht, krijgen ze in de loungezaal enkele hapjes en een glas cava of fruitsap dat bij het ticket is inbegrepen. Op de eerste verdieping kunnen bedrijven die een evenement organiseren, gebruikmaken van twee ver-gaderzaaltjes met wifi, een beamer en touchscreens.

Een hostess neemt uw bestelling op

De bioscoopzaal telt vijftig luxueuze stoelen, gerangschikt in drie rijen van twee. Tussen elk koppel stoelen loopt een gangpad. Elke stoel is verstelbaar, heeft een uitdraaibaar mahoniehouten tafeltje en een drukknopje. Als u daarop drukt, komt de hostess tijdens de film uw bestelling opnemen. Chips of snoepgoed krijgt u in een aangepast schaaltje zodat u de anderen zo min mogelijk stoort. Betalen doet u achteraf. Koppeltjes kunnen de armleuning tussen hun twee stoelen, net als in een vliegtuig, naar boven klappen zodat ze het zich gezellig kunnen maken.

14 euro voor een kaartje

De persoonlijke bediening, de hoogwaardige afwerking van de zaal en de geluids- en beeldinstallatie zorgen er samen voor dat de kostprijs van de vipzaal vijfmaal hoger ligt dan een gewone zaal. De geluidsinstallatie is van Dolby, terwijl Barco de beeldinstallatie leverde. De totale investering voor bioscoopzaal, lounge, vergaderzaaltjes, enzovoort bedraagt 3 miljoen euro. Dat laat zich voelen in de prijs. De prijs voor een kaartje bedraagt14 euro, terwijl de prijs in de andere zalen 8 euro is. De voorstellingen vinden tijdens de week alleen ‘s avonds plaats, zodat bedrijven de zaal overdag kunnen huren. Utopolis is van plan om alleen de best draaiende film van het moment in de zaal te projecteren.

Een lokkertje voor de ouders

De kerndoelgroep voor bioscopen zijn de 14- tot 24-jarigen, voor wie de prijs belangrijk is. Ouderen haken sneller af, vooral op het moment dat ze een kind krijgen. Ze vinden een gewoon bioscoopbezoek niet meer exclusief genoeg om er speciaal een oppas voor in te huren. Met deze zaal hopen we dat te veranderen”, aldus Tanja Piessens van Utopolis. “We mikken op een doelgroep die voldoende koopkracht heeft, maar niet zo vaak naar de bioscoop gaat. Wanneer ze toch komen, stellen ze rust en comfort op prijs en zijn ze bereid om daar iets meer voor te betalen.” Utopolis wil niet alleen publiek in en rond Mechelen, maar ook filmliefhebbers uit Antwerpen en de Kempen naar zijn vipzaal lokken. In maart betalen bezoekers slechts 9,90 in plaats van 14 euro voor een ticket.

Het experiment van Utopolis

Met zijn vestigingen in Mechelen, Aarschot, Lummen en Turnhout heeft Utopolis België een marktaandeel van ongeveer 5 procent, net als de Waalse bioscoopbedrijven Imagix en Cinépointcom. Kinepolis (50 procent) is afgetekend marktleider, gevolgd door UGC (12 procent) en Groep Vande Casseye (vooral actief in Limburg en Wallonië). Als het pilootproject in Mechelen aanslaat, volgen de andere steden wellicht. Na drie magere jaren verkocht Utopolis vorig jaar 2 procent meer tickets dan in 2009 en de omzet steeg in diezelfde periode met 2,5 procent. Deze maand lanceert Utopolis een reclamecampagne, terwijl er sinds half februari een wedstrijd loopt op radiozender MNM.

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content