De Eddy Merckx van de fitness

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De squashkampioen Peter Pastijn heeft zijn sportieve ambities ingeruild voor een ondernemersdroom. Met The Cycling Room werkte hij een spinningconcept uit waarmee hij de Vlaamse wielertraditie indoor internationaal wil lanceren.

Peter Pastijn is te gast op de Beurs Ondernemen, die gisteren en vandaag loopt in Tour&Taxis in Brussel. De nationale beurs richt zich tot kmo’s, starters en zelfstandigen.

„Belgen staan bekend om de export van bier, chocolade en friet, maar met onze fietstraditie doen we niet veel. Toch is er in de Verenigde Staten een enorme interesse voor de straten van Vlaanderen. Met The Cycling Room wil ik het fietsen op de weg in een indoor-studioconcept gieten en exporteren”, zegt Peter Pastijn van Proud2b.

Het bedrijf van de ex-topsporter ontwikkelde The Cycling Room, een spinningconcept. Spinning is op muziek in groep oefeningen uitvoeren op een hometrainer. Het bedrijf deed al proefsessies en zoekt een locatie in een grote stad om een vlaggenschipwinkel te openen. Daarna wil Pastijn van The Cycling Room een franchiseconcept maken, om het naar grote steden in het buitenland te brengen.

Ook als squasher was Pastijn ambitieus. Hij behoorde ooit tot de beste 65 spelers van de wereld en verhuisde naar Florida en Australië, om daar met ‘s werelds beste squashers te trainen en beter te worden. Tijdens zijn sportcarrière moest hij heel wat obstakels overwinnen. Zo kreeg hij weinig financiële ondersteuning en was er weinig media-aandacht voor de sport. Tegenstanders namen doping en hij kreeg te maken met blessures.

Ook op zijn ondernemersparcours werd hij geconfronteerd met problemen. “Ik wist niet eens dat er vakbeurzen over mijn business bestonden. Ik had te weinig informatie. Bovendien volgde ik geen managementopleiding en wilde ik het bedrijf niet opstarten met grote leningen, omdat je dan trager groeit.”

Pastijn schaafde eerst enkele jaren aan zijn concept en richtte de cvba Proud2b in 2007 op. Sindsdien onderging het businessmodel ettelijke transformaties. Aanvankelijk leverde het bedrijf coaches aan fitnessclubs. “Iedereen kan zich fitnesscoach noemen. Het beroep is niet gereguleerd. Op het terrein is het een echte jungle, maar ik zie dat als een kans. Als topsporter was ik goed geplaatst om dit te doen, omdat ik voortdurend bezig was geweest met het opbouwen van mentale en fysieke vaardigheden.” Om de instructeurs te betrekken bij het bedrijf koos hij voor een cvba.

Nieuwe vennoot

Dat Proud2b steeds meer instructeurs opleidde, merkte ook Mad Dogg Athletics op, het Amerikaanse bedrijf dat fitnessprogramma’s en -toestellen aanbiedt en eigenaar van het merk Spinning is. Mad Dogg Athletics verleende Proud2b de licentie om als enige in België en Luxemburg instructeurs op te leiden.

Proud2b bleef niet lang een puur opleidingsbedrijf, maar werd ook distributeur van de spinningfietsen van de onderneming en is nu verdeler van het volledige gamma toestellen dat fitnesscentra nodig hebben. “Ik moest vanuit het niets een distributienetwerk opzetten. Maar ik ben tolk van opleiding. Ik had daar de managementvaardigheden niet voor”, herinnert de Mechelse Brusselaar zich.

Toen zijn drie medestichters uit het bedrijf stapten, overtuigde Pastijn de Turkse Gizem Gönül om vennoot te worden. Met haar managementopleiding aan de Engelstalige Middle East Technical University in Ankara en ervaring in grote bedrijven en ambassades, vulde Gönül de vaardigheden aan waar het Pastijn aan ontbrak.

Anno 2013 lijkt het businessmodel van Proud2b, dat 0,75 miljoen euro omzet draaide in 2011, voldoende duidelijk te zijn om aan de groei te gaan werken. “Coaching doen we nagenoeg niet meer, omdat het niet rendabel is. We doen ook geen retail meer, nadat een rechtszaak met een partner te veel vertraging veroorzaakte. Onze focus is nu het distributienetwerk en het franchisenetwerk opbouwen rond The Cycling Room.”

“We willen het beste indoorfietsprogramma met de beste dienstverlening aanbieden”, zegt Gönül. “Maar we gaan niet differentiëren volgens inkomensniveau: we richten ons zowel op expats, moeders, studenten als sporters die aan het revalideren zijn. Klanten kunnen per beurt betalen en hoeven dus geen abonnement te nemen. De cijfers van onze eerste studio zijn goed: we zijn winstgevend.”

Het Cycling Room-concept is op zich niet nieuw, maar door de klanten kwaliteit en ervaring te bieden, wil het zich profileren als de Starbucks van de fitnesscentra. Het ondernemersduo heeft het bedrijf opgestart met eigen middelen, maar gaat nu op zoek naar financiering om de vlaggenschipwinkel te openen.

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content