De Dow-Jones van de wijn

© IS

De Brit James Miles en de Australiër Justin Gibbs, beiden beurstraders en wijnliefhebbers, kwamen op het idee om, naar het voorbeeld van beursindexen, een index voor de wijnindustrie te creëren. De bedoeling was op basis van hun Fine Wine 100 wijnen te verhandelen zoals aandelen worden verhandeld, tegen prijzen die voortdurend schommelen naargelang de vraag en het aanbod. Ze vestigden hun nieuwe bedrijf in Londen en noemden het Liv-ex: “the global marketplace for professional buyers and sellers of fine wine”.

“Voor het internet er was, verliep de handel in wijn heel traag, ook het proces van prijsvorming was trager en onduidelijk”, zegt James Miles. “Het internet heeft ons de mogelijkheid geboden de wereldwijde handel samen te brengen op één locatie en iedereen in de business daarvan te laten profiteren op een meer transparante manier.”

Intussen bezoeken elke dag 440 wijnhandelaars, makelaars en andere tussenpersonen van overal ter wereld het onlineplatform om de actuele waarde van de beste en de duurste wijnen te kennen, en op basis daarvan met één klik te kopen en te verkopen. Dagelijks wordt op die manier ongeveer voor 30 miljoen Engelse pond verhandeld. Per dag worden 35.000 prijsveranderingen genoteerd. 90 procent van de wijnen is Frans, daarvan komt 70 procent uit Bordeaux. Het is duidelijk dat vooral de grote namen, die wereldmerken geworden zijn, zich lenen tot deze vorm van trading. Naast de grands crus classés van Bordeaux zijn er ook de topwijnen van Bourgogne, Champagne en Châteauneuf-du-Pape. Vanuit Italië spelen topdomeinen uit Barolo, Brunello di Montalcino en Chianti mee, in Spanje gaat het om namen als Vega Sicilia en Pingus, in Californië om dure cultwijnen als Screaming Eagle en Harlan Estate.

Liv-ex biedt drie diensten aan: toegang tot de digitale ‘markthal’ waar wijnen worden verhandeld, toegang tot 25 miljoen actuele en historische data over de wereldwijde wijnhandel, en logistieke diensten zoals opslag, beheer en distributie van wijnen. In Londen heeft Liv-ex een geklimatiseerde stockageruimte, vanwaar elke dag kisten met dure wijnen van eigenaar verwisselen.

In dat topsegment van de wijnhandel worden wijnen vaak gezien als een belegging, om ze nadien duurder door te verkopen. Een deel van deze wijnen wordt dus nooit gedronken, alleen verhandeld. Beleggers houden rekening met de reputatie van wijnstreken, domeinen en jaargangen, op basis van historische klassementen en van punten die hun toebedeeld zijn door bekende wijnschrijvers en wijnmagazines.

BRUNO VANSPAUWEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content