De doos van Deauty
Een concept uit de Verenigde Staten
In 2010 kwamen twee studentes van Harvard op het idee om via het internet ontdekkingsdozen met schoonheidsproducten te verkopen. Het sloeg meteen aan. Birchbox heeft ondertussen meer dan 100.000 leden. Ondernemers in de Verenigde Staten en daarbuiten namen het concept al gauw over. De onafhankelijke website Deauty Box, die sinds september online is, is het eerste initiatief in België.
Een aantrekkelijk zakenmodel
Deauty Box stelt elke maand dozen met een selectie monsters van de deelnemende schoonheidsmerken samen en biedt die te koop aan. Dat is een heel aantrekkelijk zakenmodel, omdat de merken die producten gratis leveren, in de hoop zo klanten naar de winkel te lokken. Deauty Box wil duizenden consumenten aantrekken in België.
De kunst van het monster
“De cosmeticamerken zijn op zoek naar nieuwe manieren om consumenten te werven. Elke geïnvesteerde euro moet renderen. Monsters zijn altijd al een doeltreffend promotieartikel geweest, maar onze formule is nog interessanter”, vindt Amos Susskind, de oprichter en CEO van Deauty Box, die daarvoor marketingdirecteur was van L’Oréal in Parijs. De consument kan thuis kennismaken met de producten. De monsters zijn groter dan de gebruikelijke insteekjes zoals die soms in tijdschriften te vinden zijn. Een flesje shampoo bevat minstens 50 milliliter, terwijl in een gewone fles 250 milliliter zit. Voor een gelaatsverzorging mogen de klanten rekenen op 20 à 30 milliliter, in de winkel is dat 150 milliliter. “Met onze monsters kan de klant het product een week lang testen”, stelt Susskind.
Zeventien merkpartners
Deauty Box voegde onlangs vijf merken toe aan zijn partnerlijst. Daarmee staat de teller nu op zeventien, met onder meer Estée Lauder, Armani en Clarins. Binnenkort volgen er nog meer. De merken bieden Deauty Box nieuwigheden aan, of klassiekers die ze onder de aandacht willen brengen. “We maken een selectie en proberen daarbij variatie in het soort producten te brengen. We willen de merken vooral niet tegen elkaar uitspelen.” Elke doos bevat vier à zes make-upproducten, gelaatsverzorgingen of haarverzorgingsproducten. Af en toe zit er ook een parfum bij.
Klantenprofielen van goudwaarde
Elke cliënte wordt verzocht een formulier in te vullen op de website. Er wordt onder meer gevraagd naar haar leeftijd en huid- en haartype. 60 procent van de leden vult de vragenlijst in. Zo kan Deauty Box dozen samenstellen die zijn afgestemd op de verschillende profieltypes. Die informatie wordt doorgestuurd naar de merken, als de klant ermee instemt commerciële aanbiedingen te ontvangen. “Informatie over de gewoontes van beauty addicts is van goudwaarde voor onze merkpartners”, weet Amos Susskind. De marketing van die gegevens maakt voorlopig echter geen deel uit van het zakenmodel van Deauty Box.
Geen cent naar reclame
Deauty Box investeert niet in klassieke reclame. De marketingaanpak richt zich in de eerste plaats op blogs die zijn gespecialiseerd in schoonheidsproducten. De onderneming mikt nu ook op mond-tot-mondreclame en op zijn dynamische Facebook-pagina, die meer dan 2000 fans heeft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier