De boeven van Grand Theft Auto V slaan hun slag

Olivier Standaert medewerker Trends

Dat een traumapsycholoog vorige week op radio en tv ervoor ijverde de game te verbieden omdat het geweld te realistisch en schokkend is, zal weinig uithalen. Grand Theft Auto (GTA) blijft gruwelijk populair.

De comeback van de superlatieven

De in 1997 begonnen GTA-saga is aan zijn vijfde deel toe. Met bijna 260 miljoen euro voor de ontwikkeling (door de Rockstar-studio’s) en de marketing is GTA V de duurste game ooit. Er is bijna evenveel in geïnvesteerd als in een superproductie uit de filmbusiness. Uitgever Take-Two, die de voorbije twee jaar met verlies werkte, verwacht dat GTA V 70 procent van zijn jaaromzet zal uitmaken. Bij een verkoop van tien miljoen stuks is de investering terugverdiend, maar Take-Two hoopt op meer dan het dubbele. De eerste dag werden er al 13 miljoen stuks verkocht, goed voor een opbrengst van 600 miljoen euro. Daarmee stoot het spel Call of Duty Black Ops 2van de troon, dat na één dag 500.000 dollar inkomsten opleverde.

Een speelterrein van 50 km2

Grand Theft Auto geldt als de Rolls-Royce van de openwereldgames, waarbij de helden zich vrij bewegen in een omgeving die ze naar hun hand kunnen zetten. Dat de fans vijf jaar op de nieuwe versie moesten wachten, komt omdat de game grondig is bijgespijkerd. Deze keer gaan niet één, maar drie boeven op zoek naar geld, kicks en plezier in een mooie, jachtige, wilde en onvoorspelbare wereld, die overduidelijk is geïnspireerd op Californië. Alle ingrediënten zijn aanwezig om een stroom van berichten over de exploten van de gamers op de sociale media los te laten.

Gewelddadig voor de lol, het realisme of de buzz?

Grand Theft Auto 5 kreeg de classificatie PEGI 18 en is dus verboden voor minderjarigen. De release van het spel zwengelt het debat aan over de impact van gewelddadige games, waarin de helden ongestraft criminele feiten kunnen plegen. Amper 10 procent van de zowat 2000 games die het Europese evaluatiesysteem van videogames PEGI (Pan European Game Information) in 2012 beoordeelde, kreeg een 18-classificatie. De grote meerderheid is dus compleet onschuldig — al omvat dit cijfer ook games voor kinderen, die almaar meer overschakelen op digitale spelletjes.

Een ufo in een cyclische markt?

De markt van de videogames telt enkele franchises die enorme bedragen opslokken en een kloof hebben geslagen met de rest van het peloton. Uitgevers en ontwerpers worden geconfronteerd met het cyclische karakter van de markt, veroorzaakt door de levensduur van de consoles en de keiharde concurrentie. De komende maanden wordt een golf van nieuwe consoles verwacht, wat de markt zou moeten geruststellen.

Zes miljoen games per jaar in België

De markt van de videogames is uitgegroeid tot een zwaargewicht in de cultuurindustrie, met een omzet van ongeveer 60 miljard euro in 2012. De Belgische markt van de fysieke videogames haalde toen een omzet van bijna 200 miljoen euro (-10%), goed voor 6 miljoen verkochte exemplaren. Meer dan de helft van de Belgen schafte zich dus een videospel aan. Er zijn diverse redenen voor de omzetdaling: er kwamen minder titels op de markt en de markt evolueert naar de verkoop van downloads en naar het spelen op mobiele toestellen. De game heeft overigens een Belgisch tintje: een van de vijftien muziekzenders in het spel heet Soulwax FM.

OLIVIER STANDAERT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content