De beste prijs voor uw wagen
Als u uw wagen verkoopt, krijgt u doorgaans een hogere prijs van een particulier dan van een professionele verkoper. Waarop moet u letten?
Als u een nieuwe auto aanschaft, kunt u uw vorige wagen doorgaans overlaten aan de garagehouder. Dat heeft voordelen: u hoeft zelf niet op zoek te gaan naar een koper en u hoeft uw wagen niet te laten keuren. Heel wat merken hebben een eigen netwerk voor tweedehandswagens. Maar doorgaans ligt de overnameprijs bij de garagehouder lager dan wat u bij een verkoop op de particuliere markt kunt krijgen. U doet er verstandig aan bij onderhandelingen over de prijs van een nieuwe wagen met geen woord te reppen over een overname. Als u een hoge overnameprijs bedingt, betekent dat meestal dat u inlevert op kortingen of gratis opties bij uw nieuwe auto.
U kunt uw vorige auto ook aanbieden aan een professionele verkoper van tweedehandswagens. U hoeft zich ook dan geen zorgen te maken over de administratie, de technische controle en het zoeken naar potentiële kopers. Maar een hoge prijs hoeft u daar evenmin te verwachten. De handelaar brengt een winstmarge, een eventuele opknapbeurt en herstellingen, onderhoud en de keuring in rekening. Bovendien is hij verplicht uw wagen met een garantie van minimaal één jaar te verkopen. Dat risico zal hij uiteraard op voorhand incalculeren.
Op de marktprijs hoeft u dus niet te rekenen: doorgaans betaalt een professionele autohandelaar 20 à 30 procent minder dan een particulier. Hebt u weinig verstand van auto’s, dan laat u zich het beste adviseren door een kenner. Niet zelden beweert een handelaar dat een wagen alleen nog goed is voor de schroothoop.
Verkoop aan een particulier
Als u vindt dat het aanbod van de garagehouder of van een professionele handelaar te laag is, is het de moeite zelf een particuliere koper te zoeken. Dat is wat omslachtiger, maar het brengt wel het meeste op. Goed om te weten: een affiche met de vermelding ‘te koop’ in uw auto hangen, is verboden. Het wordt alleen oogluikend toegestaan als uw auto stilstaat op een privéterrein.
U kunt uw voertuig ook te koop aanbieden op een auto- of zoekertjeswebsite. Onlineveilingen als eBay zijn daarvoor eveneens populair. Ga altijd vooraf na welke kosten daaraan verbonden zijn. En breng de sterke punten van uw auto onder de aandacht: prima staat, opties, laag aantal kilometers, eerste eigenaar, niet-roker enzovoort. Als de eerste ingebruikname in de tweede helft van het jaar gebeurde, vermeldt u behalve het jaar ook het beste de maand.
Technische controle en Car-pass
Als u uw wagen verkoopt aan een professional — een garagehouder of een autohandelaar — hoeft u het voertuig niet zelf te laten keuren. U moet dan wel op de factuur vermelden dat de technische controle ten laste van de koper is.
Verkoopt u aan een particulier, dan moet u het voertuig zelf laten keuren. Zo’n tweedehandskeuring kost in principe 54,60 euro (alle tarieven vindt u op www.goca.be). Daarvoor mag u zich wenden tot een keuringscentrum naar keuze. Als een herkeuring nodig blijkt — daarvoor betaalt u 12 euro — dan moet u dat doen in hetzelfde centrum waar de eerste keuring is gebeurd. Nadat de auto groen licht heeft gekregen, krijgt u een aanvraag voor een inschrijving die twee maanden geldig blijft.
Sinds enkele jaren moet u bij de verkoop van een tweedehandswagen een zogenoemde Car-Pass voorleggen. Die bevat de chronologie van de kilometerstanden — doorgegeven door garages, bandencentrales en koetswerkherstellers — en is bedoeld om fraude tegen te gaan. Een Car-Pass kost eenmalig 7 euro en mag bij de verkoop niet ouder zijn dan twee maanden. Alle informatie daarover vindt u op www.car-pass.be.
Eerste indruk
Hoeveel u voor uw wagen krijgt, hangt af van heel wat factoren. Auto’s zijn erg trendgevoelig, en het merk, het model, de cilinderinhoud en de opties spelen een grote rol om de prijs te bepalen. Zo behoudt een Duitse wagen langer zijn waarde dan een Japanse. En een Volkswagen Golf doet het op de tweedehandsmarkt beter dan de Polo uit dezelfde stal. Dat is nu eenmaal de wet van vraag en aanbod.
Ook de leeftijd van de wagen is belangrijk. In het eerste jaar daalt de waarde van een auto met 25 tot 35 procent, het tweede jaar gaat er nog eens 15 procent af, het derde 10 procent. Daarna zakt de waarde met enkele procenten per jaar. Een dieselmodel daalt minder snel in waarde dan een wagen met een benzinemotor. Voor de gangbare prijzen op de tweedehandsmarkt kunt u terecht in een autoblad of op de website ervan. Ook www.eurotax.be geeft richtprijzen op basis van criteria die u kunt opgeven.
De kilometerstand en de staat waarin de auto zich bevindt, zijn eveneens bepalend voor de prijs. Het grote verschil met professionele kopers is dat particulieren zich vaak laten verleiden door hun eerste indruk. Als u uw wagen flink opboent, kan dat dus wonderen doen.
Een stipt ingevuld onderhoudsboekje en een mapje met alle documenten — de Car-Pass, het eigendomsbewijs, het inschrijvingsbewijs, een recent bewijs van de tweedehandskeuring, een recent uitstootcertificaat, het gelijkvormigheidsattest en facturen — vormen een belangrijke troef om het vertrouwen van de koper te winnen. Een ongevalvrije auto is gemakkelijker te verkopen dan een die ooit zware schade heeft opgelopen. Ook voor de wagen van een eerste eigenaar krijgt u een betere prijs.
Kies het juiste seizoen voor de verkoop van uw auto. Een cabrio is vooral populair in de lente en in de zomer. In de winter zijn er weinig kopers voor.
Factuur opstellen
Als de koper van uw wagen een btw-nummer heeft, bent u verplicht een factuur op te stellen. Onder particulieren is zo’n factuur niet verplicht, maar wel aan te raden. Daarop vermeldt u alle details: het merk en het type, het bouwjaar, het chassisnummer, de cilinderinhoud, het motorvermogen, de kilometerstand, de datum van eerste ingebruikname en de prijs. Ook de persoonlijke gegevens van u en de koper mogen niet ontbreken, naast de vermelding: “De auto wordt verkocht in de staat waarin hij zich bevindt. Die staat is de koper bekend en is door hem goedgekeurd.”
Houd er rekening mee dat u in elk geval verantwoordelijk blijft voor verborgen gebreken, als de koper kan bewijzen dat u daarvan op de hoogte was op het ogenblik van de verkoop.
JOHAN STEENACKERS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier