De Belgische verzekeringsmakelaars staan op een kantelpunt

Vivium
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

1 oktober 2019, 16:36 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

Welke toekomst wacht de verzekeringsmakelaar? En hoe pakt hij of zij digitalisering het beste aan? Om op die vragen een antwoord te krijgen, gingen we te rade bij Willem Standaert, professor aan HEC Liège en Vlerick Business School.

Het belang van online kanalen in de verzekeringssector neemt jaar na jaar toe. Toch kan een makelaar nog steeds voor een meerwaarde zorgen. “We zien dat steeds meer klanten een digitale oplossing verkiezen, omdat ze snel of buiten de klassieke kantooruren geholpen willen worden. Maar de makelaar blijft wel een onafhankelijke vertrouwenspersoon die zijn klant gepersonaliseerd advies geeft en op zoek gaat naar het beste product voor elke specifieke situatie”, stelt Willem Standaert overtuigend.

Makelaars worden overladen met administratie

Om de klant nog beter van dienst te zijn, kan de makelaar vandaag kiezen uit een divers pakket van nieuwe toepassingen. “Belgische makelaars beseffen duidelijk dat ze mee moeten met hun tijd en dat ze er ook voordeel uit kunnen halen. Maar het is eerder een uitzondering dat het initiatief om iets te ontwikkelen van henzelf komt”, stelt Standaert. “Ik zie vooral dat fintech en insurtech-spelers nieuwe initiatieven op de markt brengen.”

“Dat komt voornamelijk doordat makelaars overladen worden met administratie, als gevolg van nieuwe regelgeving en de steeds groter wordende reeks verplichtingen. In eerste instantie zou digitalisering hen moeten helpen om die zaken op orde te stellen en op een efficiëntere manier af te handelen. Eenmaal dat op punt staat, komt er tijd en ruimte vrij om een offensievere digitale strategie uit te tekenen. En dan is de vraag: welke tools zijn er op de markt om een klantenportefeuille goed te beheren en de juiste noden en opportuniteiten te vinden?”

Vivium Digital Awards komen op het juiste moment

Vanuit die gedachte, vindt Willem Standaert, dat de Vivium Digital Awards op het perfecte moment komen: “Digitalisering leeft heel sterk onder makelaars. Maar de meesten hebben nog geen pasklare oplossing gevonden. Deze awards en de Digital Summit die Vivium organiseert vormen een soort van marktplaats waar makelaars en tech-startups elkaar kunnen treffen. Bovendien brengt het initiatief een heel positieve dynamiek op gang in de markt, die hopelijk een stimulans kan zijn om mensen die nog twijfelden, over de streep te trekken.”

Toch is er nog werk aan de winkel om de digitale transformatie van de makelaardij tot een goed einde te brengen. “Makelaars zullen een optimale balans moeten vinden tussen fysiek en digitaal contact met hun klanten. Maar om te investeren in tools voor kantoorefficiëntie of om klanten beter van dienst te zijn, moeten ze ook durven investeren. Ik verwacht eigenlijk dat er een consolidatie zal komen van kleinere makelaars naar middelgrote of grotere entiteiten”, aldus Standaert.

“Er is ook een prangende vraag naar uniformiteit. We moeten vermijden dat men uiteindelijk tien verschillende systemen nodig heeft om een klant een goeie offerte te kunnen geven. Makelaars zijn duidelijk op zoek naar brede tools die verschillende zaken integreren en tegelijk op een eenvoudige manier data uitwisselen.”

Een boost voor de digitalisering van de makelaar

Willem Standaert is één van de juryleden die de ingezonden projecten voor de Vivium Digital Awards mag beoordelen. In die hoedanigheid vielen hem alvast heel wat positieve zaken op: “Ik zag tools die de compliance en administratie vereenvoudigen bij levensverzekeringen. Er waren een aantal initiatieven die duidelijk vertrokken vanuit de klantenbehoefte en de makelaar helpen om die beter in kaart te brengen. Of zelfs tools die verder gaan dan het pure verzekeren en kijken naar een financieel plan op lange termijn of een integrale oplossing voor het afhandelen van schade.”

“De makelaardij staat op een kantelpunt. En ik ben ervan overtuigd dat we dankzij deze awards een boost zullen geven aan hun digitalisering”, besluit Willem Standaert.

De winnaar van de Publieksprijs krijgt 5 000 euro en een plek op het podium op de Vivium Digital Summit. Kies uit deze lijst met 12 genomineerden uw favoriet. Stemmen kan nog tot dinsdag 8 oktober via www.viviumdigitalawards.be