De absolute top

Met de nieuwe exclusieve luxeberline XJ8 hijst Jaguar de oorlogsvlag en richt zijn kanonnen op Audi, BMW en Mercedes.

De lancering van de Jaguar XK8 Cabrio en Coupé was al een stevig schot voor de boeg van de Duitse constructeurs van luxeberlines. Met de nieuwe XJ8-gamma hijst het Britse merk uit Coventry de oorlogsvlag en worden de kanonnen scherpgesteld op het segment van Audi, BMW en Mercedes. Opvallend is dat Jaguar, toch een klassieke niche-constructeur, financiële (en soms technische) lessen krijgt van Ford, een van de belangrijkste volumeconstructeurs ter wereld.

Jaguar werd beroemd en vaak berucht met zijn V6- en V12-motoren, die nu niet meer gebouwd zullen worden. Ford, dat in Amerika veel ervaring heeft met V8-motoren, stelde zijn hightech-knowhow ter beschikking van Jaguar. Het moet nu maar eens gedaan zijn met motoren die niet voor 100 % betrouwbaar zijn, zo luidde het bij Ford dat eigenaar is van Jaguar.

Amerikaanse autostrategen zijn koele kikkers ; de boekhouders of bean counters van Ford hebben een hekel aan rode cijfers. Omdat ruim 90 % van de Jaguar-kopers de voorkeur geeft aan een automaat, wordt de handgeschakelde vijfversnellingsbak niet meer aangeboden. De 10 % verstokte schakelfanaten zullen zich tevreden moeten (en kunnen) stellen met de elektronisch gestuurde vijftraps-automaat die perfect aangepast is aan het vermogen van de nieuwe V8-motoren, bijzonder soepel en schokvrij functioneert en eveneens manueel (maar zonder ontkoppelen) bediend kan worden.

De nieuwe V8-motoren worden in de XJ-gamma in drie versies aangeboden. Men kan kiezen voor dezelfde krachtbron als in de XK8 (3.0 liter, 281 Din pk), de zeer beschaafde basismotor (3.2 liter, 240 Din pk) of de opwindende sportieve 4.0 liter die in de Supercharged-versie 358 Din pk levert dankzij een Eaton-compressor met twee intercoolers.

Het koetswerk van de nieuwe XJ8 is een schoolvoorbeeld van hoogwaardige rigiditeit. Zelfs tijdens een brutale rit met hoge snelheden op een slecht wegdek kwam geen enkel parasietgeluid de royale stilte aan boord verstoren. Het totaal vernieuwde interieur, waarin dashboard en middenconsole een duidelijke knipoog werpen naar de XK8, is een toonbeeld van luxe en comfort ; de wetten van de ergonomie werden tot het uiterste doorgetrokken.

Voor de rechtstreekse concurrenten in het segment van de luxeberlines is er beslist enige reden tot onrust ; zij mogen alle hens aan dek roepen, want de XJ8 behoort in elk opzicht tot de absolute top van de exclusieve wagens. Bij Jaguar zingen ze nog altijd met volle overtuiging : “Rule Britannia, Britannia, rule the waves”

PATRICK OP DE BEECK

Jaguar XJ8 Een oorlogsverklaring aan de concurrenten in het segment van de exclusieve luxeberlines.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content