Da’s andere koek
Eind mei verkocht de 62-jarige Roger Souvereyns zijn luxerestaurant Scholteshof aan de dertig jaar jongere Leon Das. Een van zijn Michelin-sterren is het restaurant dus al kwijt. Maar Das heeft plannetjes achter de hand.
L eon Das heeft de afgelopen vijf jaar zijn eigen traiteursbedrijf in Hasselt uitgebouwd. Tegelijkertijd werkte hij op freelance basis bij Scholteshof, het gastronomische restaurant van Roger Souvereyns.
De zaak van Das, Brown’s Traiteurservice, was een externe traiteursdienst en een eenmanszaak zonder feestaccomodatie. Het bedrijf wordt nu in de traiteursdienst van Scholteshof geïntegreerd. De dienst moet een interne organisatie voor huwelijksfeesten en seminaries worden. Leon Das: “Scholteshof beschikt over prachtige tuinen en een aantal zalen die we kunnen gebruiken zonder de andere gasten te storen. Daar moeten we maximaal gebruik van maken.”
De kok blijft.
Leon Das kocht alle aandelen van de NV Scholteshof en stelt nu dertig mensen tewerk. In 1999 boekte de onderneming een nettowinst van 5 miljoen frank op een omzet van 139 miljoen. Souvereyns legde zich in Scholteshof voornamelijk toe op vier activiteiten: restaurant, hotel, antiek en boeken. Das wil die stuk voor stuk uitbreiden.
De kernactiviteit van Scholteshof ligt in de uitbating van het gastronomische restaurant. Die was vorig jaar goed voor een omzet van 100 miljoen frank. Leon Das hoopt dit cijfer in 2000 te behouden door het imago van het Scholteshof met een sterke marketingcampagne te ondersteunen. Bovendien rekent hij erop dat het verlies van de tweede Michelin-ster en de eigenaarswissel geen al te groot effect op de cijfers zullen hebben. “Je weet nooit hoe mensen zullen reageren op de verkoop. Maar omdat Souvereyns nog twee jaar als chef-kok aanblijft, verwacht ik geen verlies,” zegt Das.
Er gaat toch wel wat veranderen. Begin juli opent er een nieuw restaurant in een aparte ruimte van het Scholteshof. ‘t Cruydt, zoals het ding gaat heten, richt zich in de eerste plaats op de zakenmensen van Hasselt en omgeving, en een jonger publiek. Vooral de vlottere bediening en democratischer prijzen moeten lokken. ‘t Cruydt moet binnen twee jaar een omzet van 25 miljoen frank halen. Scholteshof zelf draait vooral op buitenlandse klanten.
Hotel in de verf.
Het hotelgedeelte werd volgens de nieuwe eigenaar in het verleden te weinig in de verf gezet. Het hotel boekte vorig jaar een omzet van 27 miljoen frank. Das neemt een commercieel manager in dienst die de bezettingsgraad van 70% naar 95% moet opkrikken. De nieuwe doelgroep is ook hier de Limburgse bedrijfswereld, die via gerichte prospectie, mailings en marketingacties zijn weg naar Scholteshof zal moeten vinden. Das wil de huidige prijzen van de hotelkamers, die nu tussen 6000 en 14.000 frank liggen, verlagen tot 5500 à 10.000 frank. De gasten bestaan nu hoofdzakelijk uit particulieren die na een avondje lekker eten niet meer hun auto in willen (of kunnen) en een kamer reserveren.
Ook de verkoop van antiek, vorig jaar goed voor een omzet van 8 miljoen frank, wil Leon Das voortzetten. Net als Souvereyns is Das een grote antiekliefhebber. Wel had de voormalige eigenaar van Scholteshof het voordeel dat zijn tweede echtgenote, Walda Pairon, in de binnenhuisdecoratie zat. “Souvereyns zal me de volgende twee jaar een stoomcursus in antiek geven,” aldus Das. Zelf beschouwt hij antiek als een belangrijk onderdeel van het totaalconcept. “Alle antieke stukken staan her en der in het etablissment verspreid. Door de constante verkoop vernieuwt en verandert onze omgeving voortdurend.”
Feestje bouwen.
De zakelijke visie van Leon Das verschilt van die van Souvereyns. “In mijn ogen is het bestaande Scholteshof altijd gerund als een luxeconcept. Mensen kwamen hier dineren en, als ze dat wensten, konden ze gebruik maken van de faciliteiten. Ze konden ook over een zeer mooie tuin beschikken – als ze de behoefte voelden. Mijn visie is dat de luxe commercieel meer gewaardeerd moet worden. Ik ga de tuinen bijvoorbeeld promoten voor feesten die daarvoor in aanmerking komen. Ook de hotelaccomodatie zullen we zakelijker aanpakken. Als er in Hasselt hotelkamers tekort zijn, moeten wij toch een maximale bezetting kunnen bereiken? Ik wil op de eerste plaats dit bedrijf promoten en niet mezelf.”
j.t.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier