De start-up Driven motiveert salesteams met slimme verkoopscommissies. Dankzij een kapitaalronde van 1,5 miljoen euro , geleid door het investeringsfonds Pitchdrive, wil de telg uit de StarApps-fabriek marktleider worden.
Veel verkopers werken nog met een flexibel verloningssysteem, waarbij hun vaste loon wordt aangevuld met commissies. Vaak worden die afspraken op voorhand vastgelegd in een statisch Excel-bestand en pas na weken of maanden opnieuw bekeken. Dat gebrek aan transparantie en communicatie veroorzaakt wrevel tussen verkopers en hun managers.
Om zulke frustraties te vermijden, heeft de start-up Driven een AI-platform ontwikkeld waarop verkopers realtime een overzicht van hun doelen krijgen en hun commissiepotje live zien aangroeien. Leidinggevenden kunnen op hun beurt – op basis van live of historische data – realistische targets opleggen. “Werknemers zien zelf hoeveel bonus ze over drie of zes maanden kunnen opstrijken”, zegt CEO Ludovic Diercxsens. “Dat creëert ook een binding met het bedrijf.”
Daarnaast geeft Driven managers een duidelijk beeld van hoe commissies en doelen wegen op de winstgevendheid van het bedrijf. Met de slimme assistent kunnen ze cijfers analyseren, van financiële resultaten tot CRM-gegevens en de gemiddelde verloning. Zo kunnen ze hun plannen voortdurend bijsturen en blijven de verwachtingen van verkopers en management op elkaar afgestemd.
Groeiverwachtingen
Nu haalt Driven 1,5 miljoen euro op in een financieringsronde geleid door het durfkapitaalfonds Pitchdrive. Ook het investeringsfonds Newschool VC stapt in, net als toppers uit het Gentse ecosysteem, onder wie Jeroen de Wit (Teamleader), Gilles Mattelin, Jorn Vanysacker en Wouter Van Respaille (ex-Henchman) en Matthias Geeroms (Lighthouse). Met dat kapitaal willen de oprichters volop blijven investeren in productontwikkeling en groei.
“Steeds meer verkopers vinden hun weg naar ons”, zegt Diercxsens. “Cybersecuritybedrijf Aikido en distributeur van tractoren De Lille zijn onlangs overgestapt op Driven. In 2026 willen we 1 miljoen omzet draaien. Om die groei te ondersteunen willen we in september drie extra mensen aanwerven. Onze ambitie op middellange termijn blijft groot. We willen uitgroeien tot Europees marktleider in flexibele en slimme verloning.”
StarApps-telg
Driven is de zevende telg uit de StarApps-stal, de start-upfabriek van serieondernemers Lorenz Bogaert, Nicolas Van Eenaeme, Toon Coppens en Vincent Verlee. Zij lanceerden de voorbije jaren het gebouwbeheerplatform FixForm, het bedrijfsdataplatform Bizzy, het B2B-verkoopkanaal Introw, de AI-salesassistent Donna, het mobiliteitsoptimalisatieplatform Dropon en het onlinefacturatieplatform Cashfeed.