Comeback de luxe
De Franse luxegroep LVMH kon de twijfelaars met haar jaarcijfers weer wat overtuigen. Een nieuwe ambitieuze overname kan de comeback van het aandeel inluiden.
2013 was geen champagnejaar voor de aandeelhouders van Louis Vuitton Moët Hennessy, of kortweg LVMH. Het aandeel van het Franse luxe-imperium van Bernard Arnaultverloor vorig jaar 5 procent, terwijl de Franse CAC40-index klom met15 procent. Richemont, de belangrijke concurrent in de luxesector, presteerde zowat 20 procent beter. In januari zette de koersdaling nog door. Vooral de slabakkende organische groei bij mode en lederwaren — de grootste divisie van LVMH, met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo — woog op de koers. Toch herstelde de omzet van die afdeling in de laatste drie maanden van vorig jaar, met een stijging van 7 procent, tegenover een daling van 1 procent in het derde kwartaal en 4 procent organische groei in de eerste negen maanden van 2013.
Door het sterkere vierde kwartaal komt de organische groei op jaarbasis uit op 5 procent. Op groepsniveau klom de omzet van 28,1 naar 29,1 miljard euro, een toename met 4 procent. De uitblinker blijft de divisie selectieve retailing, die vorig jaar een organische groei van 17 procent liet optekenen. Die afdeling omvat naast de Sephora-shops vooral DFS Group, de grootste luxewinkelketen voor reizigers met ruim 1100 winkels. Maar selectieve retailing heeft niet dezelfde rendabiliteit als de andere divisies van LVMH. De recurrente bedrijfswinst op groepsniveau is slechts gestegen met 2 procent (van 5,9 naar 6,0 miljard euro), wat neerkomt op een rebit-marge van 20,6 procent (21 % in 2012).
Het management toont vertrouwen voor 2014. Positief is de gevoelige daling van de schuldgraad in de afgelopen vijf jaar. Er is weer ruimte voor een grote overname in mode en lederwaren, zoals Armani en Dolce & Gabbana. Daarmee kan het concern in 2014 opnieuw zijn elan terugvinden. De vorige belangrijke overname was die van Bulgari in 2012.
De andere divisie met een hoge winstmarge is wijnen en sterke dranken, met topmerken zoals Moët & Chandon, Dom Pérignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. De rebit-marge van die activiteiten bedraagt 30 procent. De twee resterende afdelingen zijn juwelen en horloges, met topmerken als TAG Heuer, Zenith en Hublot; en parfums en cosmetica, met merken zoals Parfum Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy.
LVMH blijft een luxeconcern van topkwaliteit. Via een ambitieuze overname kan het dit jaar weer in de gunst van de beleggers komen. Tegen 16,5 keer de verwachte winst voor 2014 en 9 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) wordt de waardering weer aanvaardbaar. Dat was de jongste jaren niet meer het geval. Daarom vinden we het aandeel koopwaardig.
DANNY REWEGHS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier