Colruyt na test met slimme winkelkar: ‘9 op 10 willen systeem opnieuw gebruiken’
Volgens supermarktketen Colruyt is de feedback na een experiment met een slimme winkelkar algemeen positief, maar zijn er ook nog verbeteringen nodig.
Colruyt maakte de eerste resultaten bekend in een gesprek met Trends over de slimme winkelkar en andere experimenten rond kassaloos winkelen.
De Belgische supermarktketen voerde in maart een experiment uit met zijn zelfontwikkelde smart car, waarbij 100 medewerkers van Colruyt in Halle met de slimme winkelkar konden shoppen. Die is uitgerust met vier camera’s, twee barcodelezers en een drie weegsensoren (bekijk beelden onderaan)
Feedback
Uit de eerste resultaten van het experiment blijkt dat 92 procent aangeeft het systeem opnieuw te willen gebruiken, zegt Eva Biltereyst, persverantwoordelijke van Colruyt Group.
“Uit de feedback van de testers blijkt dat tijdsbesparing een belangrijke troef van de slimme winkelkar is, naast het feit dat de klanten hun boodschappenlijstje kunnen openen op het scherm van de kar. De kar maakt het ook eenvoudig de precieze hoeveelheid boodschappen te registreren. Nog handig is dat klanten hun handen vrijhouden tijdens het scannen in de winkel.”
Nog niet schaalbaar
Maar, geeft Biltereyst aan, er zijn wel punten die verbetering vragen. “Alleen producten met een barcode kunnen nu worden gescand, maar de testers gaven aan dat het systeem ook voor groenten en fruit zou moeten werken.
“De slimme winkelkar is ook kleiner dan de kar die de klanten van Colruyt gewend zijn, maar het is dan ook slechts een eerste ontwerp. We hebben de kar zelf ontwikkeld, onder meer met een aantal onderdelen die met een 3D-printer zijn gemaakt. Dit is zeker nog geen schaalbaar model.”
Toch is de schaalbaarheid van het systeem een belangrijk voordeel tegenover de kassaloze supermarkt. Colruyt gaf eerder al aan dat het onbetaalbaar is zijn supermarkten volledig te voorzien van camera’s, gezien de omvang van de gemiddelde Colruyt-supermarkt.
Lees ook: deze technologie gaat winkels wél radicaal veranderen
Een ander voordeel van de slimme winkelkar is volgens professor Els Breugelmans (KU Leuven), gespecialiseerd in retail, het potentieel om de technologie te vermarkten. “De winkelkar is ontwikkeld door de Leuvense start-up Smart Technics, die deel uitmaakt van Colruyt Group. Op termijn zou het bedrijf die technologie kunnen verkopen aan andere ketens. Daar zit nog een extra verdienmodel in, dat de investering mee kan verantwoorden.”
Colruyt gaat zijn experiment met de slimme winkelkar eerst volledig evalueren, alvorens het eventuele volgende stappen neemt. De retailketen hoopt dat 1 klant op de 5 op termijn kassaloos zal gaan winkelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier