Colruyt introduceert zelfscannende winkelkar: zo werkt het

Een eerder prototype van de slimme winkelkar. © Colruyt Group
Sebastien Marien
Sebastien Marien Journalist bij Trends

Klanten van supermarkt Colruyt in Halle kunnen vanaf dinsdag gebruikmaken van een zelfscannende winkelkar. Klanten scannen de barcode van een product met een van de vier camera’s die in de kar geïnstalleerd zijn en de tablet op de kar houdt het kassalijstje bij.

Colruyt startte in maart 2024 met het testen van de ‘slimme’ winkelkarren. Toen waren het enkele medewerkers van de supermarkt die de kar uitprobeerden, nu wordt het project voor het eerst uitgebreid naar klanten. Volgens Colruyt gaat het om een primeur in België. 

Om de winkelkar te activeren, moet de klant eerst zijn of haar Xtra-kaart scannen. Daarna wordt een boodschappenlijstje geopend, en kan het scannen van de producten beginnen. 

De klant scant de barcode van de producten zelf met een van de vier camera’s die in de hoeken van de winkelkar geïntegreerd zitten. De kar is voorts uitgerust met gewichtsensoren, die met behulp van artificiële intelligentie en de aanwezige camera’s, controleren of de producten gescand zijn, en dus aan het lopende kassaticket zijn toegevoegd. In de toekomst is het de bedoeling om ook het scannen achterwege te laten: de camera’s zouden het product dan zelf herkennen. 

BEKIJK – Colruyt lanceert slimme winkelkar

Producten zonder barcode, zoals losse groenten en fruit, moeten nog apart worden gewogen in een ‘slimme weegschaal’ in de winkel. Die herkent de producten, ook als ze in een herbruikbaar netje gestoken zijn. De klant hoeft zelf niets bij te houden: het scherm van de tablet geeft de totale rekening weer. Wie een product terug wil leggen in de rekken, kan het eenvoudig verwijderen uit de lijst. 

Op het einde rekent de klant af aan een slimme kassa. Betalen kan met Bancontact of Payconiq. Onderaan elke kar is een batterij geïntegreerd. Die gaat ongeveer een dag mee. De batterijen worden elke nacht opnieuw opgeladen. De karren hebben ook geen zijwanden meer: klanten zetten hun plooiboxen op de kar en kunnen deze nadien gemakkelijk in hun auto schuiven.

Efficiëntie en tijdswinst

Efficiëntie en tijdswinst staan voorop in het nieuwe systeem. “Dit is het meest efficiënte systeem dat je kan bedenken”, vertelt Jo Willemyns, COO Retail bij Colruyt Group. “Producten worden nog op slechts twee momenten in het winkelproces vastgenomen: wanneer een medewerker ze in de rekken legt, en wanneer de klant ze in zijn winkelkar plaatst. Vroeger was dat nog zes keer.” 

In de Colruyt-winkel aan de Edingensesteenweg in Halle zijn een vijftiental zelfscannende karren beschikbaar. Wanneer de karren ook in andere winkels ingezet zullen worden, is nog niet bekend. Colruyt schat dat 20 à 25 procent van de klanten het nieuwe systeem zal gebruiken. 

“We gaan niet naar een digitale winkel zoals Amazon, waar er overal in de winkel camera’s hangen”, zegt Geert Elen, hoofd innovatie van Colruyt. “De karren controleren of een klant niet te veel producten meeneemt, maar de basis is vertrouwen in onze klanten. Aan de kassa is er niemand die de kar nog eens extra controleert. We zijn ervan overtuigd dat dit de te volgen weg is, en dat we de karren snel in andere winkels zullen lanceren.” 

De ontwikkeling van de karren gebeurde door het innovatieteam van Colruyt Group, in samenwerking met het Duitse technologiebedrijf EXPRESSO, en met steun van het Vlaamse Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise