CEO Deloitte over mobiliteit: ‘Je moet mensen uitdagen om alternatieven te gebruiken’
Werkgevers en werknemers wachten niet op het mobiliteitsbudget om zelf nieuwe vormen van vervoer te verkennen. Voor het consultancybedrijf Deloitte bijvoorbeeld is de wagen niet langer heilig. “We willen het aantal gereden autokilometers tegen 2021 met 10 procent verminderen”, zegt de CEO, Piet Vandendriessche.
De war for talent doet de werkgevers alle zeilen bijzetten om geschikte werknemers aan te trekken. Zelfs dienstenchequebedrijven en transporteurs zwaaien nu met firmawagens en elektrische bedrijfsfietsen om huishoudhulpen en vrachtwagenchauffeurs, niet toevallig knelpuntberoepen, over de streep te trekken. Anderzijds blijkt uit een recent onderzoek van de hr-leverancier USG Professionals dat de jongste generatie op de werkvloer, de zogenoemde generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010), moeilijk te verleiden is met een fiscaalvriendelijke salariswagen. Die jongeren, opgegroeid op de achterbank in de file, wil de verkeerscongestie zo veel mogelijk vermijden en gaat met de smartphone in de hand op zoek naar alternatieven. Een kwart van de ondervraagde jongeren zegt in het onderzoek de voorkeur te geven aan een flexibel mobiliteitsbudget.
De Deloitte-kantoren zijn uitgerust met fietsenstallingen, douches en lockers. Wie ‘s morgens met de fiets komt en in de loop van de dag toch een wagen nodig heeft, kan snel en eenvoudig een deelauto nemen.
Het is nog tot eind dit jaar wachten op de wettelijke regeling van het mobiliteitsbudget, waarmee mensen hun bedrijfswagen flexibel kunnen combineren met een fiets en een abonnement op het openbaar vervoer. Ondertussen sleutelen meer en meer bedrijven aan multimodale mobiliteitsplannen, op vraag van hun medewerkers, die de files beu zijn. In de aanloop naar de Week van de Mobiliteit trokken we naar de luchthaven in Zaventem, waar Deloitte België een nieuw mobiliteitsplan heeft. “Het land slibt dicht en we moeten allemaal een inspanning doen om alternatieven te vinden”, zegt Piet Vandendriessche, de CEO van Deloitte.
75 miljoen kilometer
Het consultancybedrijf heeft in ons land meer dan 4000 medewerkers, verdeeld over twaalf kantoren. De bedrijfsvloot telt 3000 voertuigen. Die rijden gemiddeld 25.000 kilometer, goed voor jaarlijks 75 miljoen kilometer. Volgens Vandendriessche, een fervente fietser, is de bedrijfsmobiliteit op een omslagpunt gekomen. “Je merkt dat bij de jeugd. Wij zijn een jonge organisatie, de gemiddelde leeftijd is hier 32 jaar. Deze en volgende maand starten bij ons 500 nieuwe mensen, twintigers die op een andere manier naar mobiliteit kijken. We willen daarop inspelen. De auto is niet meer allesbepalend. We verliezen hopeloos veel tijd in onze wagens.”
Tegen 2021 gaat Deloitte voor een dubbele doelstelling. “We willen het aantal gereden autokilometers binnen drie jaar 10 procent lager zien. Tegelijkertijd moet onze CO2-uitstoot met 25 procent dalen”, zegt Piet Vandendriessche. “Als we met onze bedrijfswagens 10 procent minder rijden, gaat het om 7,5 miljoen kilometer. Dat is niet weinig. Ik hoop daarmee een gedragsverandering in gang te zetten. En misschien kunnen we onze ambitie over enkele jaren bijstellen en nog verder gaan.”
Bij Deloitte is de auto niet langer een statussymbool. Het aantal aangeboden modellen daalt van meer dan honderd naar een tiental. “We gaan het wagenpark harmoniseren en vereenvoudigen. Tot nu toe hadden we alleen maar diesels. Nu komen er ook benzinewagens, hybride modellen en volledig elektrische wagens, voor zover ze beschikbaar zijn”, duidt Vandendriessche.
CEO op de fiets
Vrij revolutionair voor een bedrijf als Deloitte is de beslissing dat de tankkaart niet langer onbeperkt gebruikt kan worden. “Ik heb persoonlijk moeite om zomaar te zeggen: ‘rij maar op’. We willen op verantwoordelijk omgaan met de tankkaart, voor zowel de privé- als de beroepskilometers. We streven naar een jaarlijks gemiddelde van 22.000 kilometer”, legt Piet Vandendriessche uit. De topman benadrukt dat de ingreep geen kostenbesparing is. “Wat we daarmee uitsparen, wordt geïnvesteerd in het gratis aanbieden van alternatieve vervoersvormen zoals carpoolen, deelauto’s, elektrische fietsen, plooifietsen, openbaar vervoer, enzovoort.”
Deloitte heeft anderhalf jaar geleden een mobiliteitsteam van zes mensen gevormd om het plan op de rails te zetten en alternatieve vervoersmiddelen beschikbaar te hebben. Het bedrijf heeft een ‘Mobility as a Service’-app ontwikkeld waarmee alternatieven kunnen worden opgezocht en geboekt. “Dit plan wil positief stimuleren. Het is niet tegen de auto gericht. We moeten vooral minder met de wagen rijden. We willen de alternatieven zo laagdrempelig mogelijk aanbieden. Soms moeten de mensen uitgedaagd worden om alternatieven te gebruiken”, weet Vandendriessche. De CEO rijdt met een elektrische BMW i3. “Ik doe het traject Leuven-Zaventem en ik verplicht mezelf één keer per week een alternatief te nemen. Dat kan de fiets zijn of het openbaar vervoer. Dat lukt, je moet de knop omdraaien.”
Bedrijfsfiets via cafetariaplan
De Deloitte-kantoren zijn uitgerust met fietsenstallingen, douches en lockers. Wie ‘s morgens met de fiets komt en in de loop van de dag toch een wagen nodig heeft, kan snel en eenvoudig een deelauto nemen. “Er wordt ook meer en meer gefietst. In ons cafetariaplan kunnen onze mensen voor een bedrijfsfiets opteren. En er is de fietsvergoeding van 0,23 euro per kilometer, wat niet weinig is. We hebben daar wat campagne rond gevoerd, en nu neemt al 6 procent van de medewerkers regelmatig de fiets. Onze ambitie is 10 procent”, stelt Piet Vandendriessche. De auto helemaal bannen uit de bedrijfsmobiliteit, daar gelooft hij niet in. “Het is bijzonder moeilijk om in dit land een actief leven te leiden, professioneel en privé, zonder wagen. We moeten daar realistisch in zijn. Het openbaar vervoer, zeker buiten de steden, kan nog veel beter.”
De CEO gelooft in de elektrische fiets. “Daarmee kun je comfortabel twintig kilometer afleggen. Daar is nog veel potentieel. Maar de infrastructuur moet ook volgen. De fietsostrade tussen Leuven en Brussel loopt langs Zaventem, maar de laatste kilometer naar de luchthaven is lastig, zonder fietspad. Ik trek al een tijd aan de mouw van Brussels Airport om het voor de fietsers wat gebruiksvriendelijker te maken.”
Thuiswerken zit in de lift
Tijdens de Week van de Mobiliteit (van 16 tot 22 september) is er ook aandacht voor de campagne ‘Thuiswerken Werkt’, een initiatief van verschillende bedrijven en organisaties, waaronder Netwerk Duurzame Mobiliteit. Met de campagne wil men werkgevers sensibiliseren en informeren over structureel thuiswerk. “Een ideale remedie tegen de dagelijkse files en goed voor de werk-privébalans”, klinkt het bij de organisatoren. Ze hebben 20 september, ook Car Free Day, uitgeroepen tot Nationale Thuiswerkdag.
Volgens recente cijfers van de hr-dienstverlener Attentia zit telewerk in de lift. In de eerste zeven maanden van dit jaar is het aantal uren dat medewerkers thuis of vanop een andere locatie werken, toegenomen met 25,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ook stijgt het aantal bedrijven dat telewerk mogelijk maakt. De populairste dagen om thuis te werken zijn woensdag en vrijdag, maandag is de minst populaire thuiswerkdag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
Deloitte Belgium
-
Maatschappelijke zetel:
Zaventem
-
Sector:
Holdings