Can you imagine that? @bouyguestelecom yesterday announced an aggressive 3P (Internet + fixed telephony + TV) product for €26 a month.

Minder winst, meer waarde. Dat is de strategie achter de stuntaanbieding van Bouygues Telecom, waar Siddy Jobe, voormalig analist van Bank Degroof en nu investor relations manager van Mobistar, de aandacht op trekt.

Bouygues Telecom, het Franse nummer drie, heeft vanaf 30 juni de prijs van zijn BBox Sensation Fibre met 32 procent verlaagd tot 25,99 euro per maand. Niet als promotie, maar als een vaste prijs.

“Nou en?” vraagt u misschien.

Dan moet u weten dat het gaat om een snelheidsverdubbeling van internet tot 400 megabits per seconde, een verhoging van het aantal tv-kanalen met 13 procent tot 170, onbeperkt bellen naar vaste lijnen in Frankrijk en 120 internationale bestemmingen en onbeperkt bellen naar mobieltjes in Frankrijk en de overzeese Franse gebieden. Er zit ook nog 50 gigabyte cloudopslag bij. Nieuwe abonnees vóór 24 augustus krijgen twee maanden gratis.

Ter vergelijking: de maximumsnelheid bij Telenet is 160 mbps. Bij Belgacom 50 mbps, behalve in zeldzame straatcabines die al 70 mbps leveren. Een vergelijkbaar Belgisch pakket, afgezien van de snelheid en het onbeperkt bellen naar mobieltjes, kost 80,45 euro bij Telenet (Whoppa met Optie Anytime), 210 procent meer dan bij Bouygues. Bij Belgacom is de prijs 74,95 euro (Maxi zonder de mogelijkheid om onbeperkt te bellen in de piekuren), of 188 procent duurder.

Waarom kan Bouygues zich zo’n aanbod permitteren? Ten eerste omdat het voorlopig maar geldt voor de 1,1 miljoen Franse woningen die Bouygues via glasvezel kan bereiken. Ten tweede omdat winstmarge momenteel niet echt centraal staat in de strategie van Bouygues.

Frankrijk heeft een sensationele biedstrijd rond de mobiele operator SFR achter de rug. Vivendi verkocht zijn filiaal in april aan Altice, de eigenaar van kabel-operator Numericable, voor een geschatte 17 miljard euro. Bouygues pakte naast de buit. SFR/Numericable hoopt op groei door bundelverkopen van vast en mobiel, net zoals Telenet dat probeert als MVNO (mobile virtual network operator) van Mobistar. Bouygues had andere bedoelingen. De overname van SFR door Bouygues, zelf een mobiele operator, zou het aantal mobiele operatoren in Frankrijk hebben teruggebracht van vier naar drie. Dat kon een einde maken aan de prijzenslag die aan de winsten knaagt sinds 2012, toen uitdager Iliad/Free als vierde operator op de markt kwam. Bouygues was daarvan het grootste slachtoffer.

Aan zijn BBox Sensation Fibre voor 25,99 euro verdient Bouygues bijna niets. Volgens researchanalist Carola Bardelli van Deutsche Bank snijdt Bouygues zo hard in de prijzen om de concurrenten te laten voelen dat een consolidatie in de markt noodzakelijk is. De combinatie Iliad/Free en Bouygues zou 31 procent marktaandeel hebben in vast internet, tegenover 40 procent voor Orange en 25 procent voor SFR/Numericable. In mobiel zou de verdeling 25/35/30 zijn. Dat kan de prijzen stabiliseren en een pak aandeelhouderswaarde creëren, denkt Bardelli. Maar niet iedereen denkt echter dat Bouygues voldoende stekels heeft om de concurrenten echt pijn te doen.

In Tweetspraak belicht de redactie een opmerkelijke tweet van de voorbije week.

@BRUNOLEI46

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content