De Chinese autobouwer BYD wil een netwerk van supersnelle laadpunten voor elektrische wagens, zogenaamde ‘flash chargers’, uitbouwen in Europa. Dat heeft topvrouw Stella Li, de nummer twee van BYD, dinsdag gezegd in een gesprek met journalisten in Brussel.
Het netwerk van supersnelladers zal volgens Li een ‘gamechanger’ zijn. Met de nieuwe laadtechnologie zou een elektrische wagen even snel bijgeladen kunnen worden als de tijd die het tanken van een auto met brandstofmotor in beslag neemt.
Het flash charging laadsysteem gebruikt een 1.000 volt architectuur. In China heeft BYD al elektrische wagens op de markt met batterijen die aan dergelijke snelheden kunnen laden. “400 kilometer autonomie bijtanken kan in 5 minuten”, aldus Li. “Dit wordt een game changer die het vertrouwen van de consument in elektrisch rijden een boost zal geven.”
BYD wil het netwerk in Europa al in de volgende 12 maanden uitbouwen. De autobouwer zal zelf eigen laadpunten bouwen, zoals bij concessiehouders, en voert vandaag ook al verkennende gesprekken met lokale partners. Li benadrukt dat de flash chargers ook voor wagens met huidige batterijtechnologie snelheidswinst zullen opleveren. “Laden zal 20 tot 30 procent sneller gaan”, klinkt het.
BYD wil volgens Li tegen 2030 een ‘leading player’ zijn op de Europese markt, en niet enkel op het gebied van volledig elektrische wagens, maar ook met PHEV (plug-inhybride). Eind dit jaar opent de Chinese autobouwer een productiesite in Hongarije. Daarnaast zal BYD ook een nieuw R&D-centrum en zijn hoofdkwartier vestigen in Boedapest.
“We presteren zeer goed in Europa”, zegt Li. “Elke maand gaan we met de verkoop 10 procent vooruit op de voorgaande maand. We gaan in Europa bouwen om in Europa te verkopen. We kijken naar de lange termijn. We zijn hier om te blijven.” Als de zaken in Europa goed blijven verlopen, zal BYD er volgens de topvrouw in de toekomst nog productiesites bouwen.
De importheffingen die BYD vandaag moet betalen in Europa – zowat 27 procent – zullen volgens Li aan die ambitie niets veranderen. “Die heffingen zijn niet echt fair voor de consument.”
BYD heeft vandaag in België 16 concessiehouders, waarvan 3 in eigen beheer in Brussel, Antwerpen en Gent. Tegen het einde van dit jaar wil BYD in België minstens 20 dealers hebben.
Op de vraag waarom BYD vandaag nog geen personenwagens verkoopt in de Verenigde Staten, antwoordde Li dat “de relaties tussen China en de VS vandaag te ingewikkeld zijn”. “Wij willen een langetermijnspeler zijn. Pas wanneer we echt geloven in een markt, zullen we erin investeren en geld uitgeven.”