Bubbels met een korting
De aandeelhouders van Vranken-Pommery hebben 2012 afgesloten met een kater. Maar de recente kapitaalverhoging heeft de koers van het aandeel wel weer aantrekkelijk gemaakt.
Het eindejaar is de klassieke piekperiode voor de verkoop van champagne en sterkedrank. Maar de aandeelhouders van Vranken-Pommery Monopole hadden weinig reden om de kurken te doen knallen. Door een kapitaalverhoging zakte de koers van het aandeel eind vorig jaar naar zijn laagste peil sinds het voorjaar van 2009. Beleggers konden per drie bestaande aandelen intekenen op één nieuw aandeel tegen 19 euro per stuk. De kapitaalverhoging was een succes: er kwamen 2,23 miljoen aandelen bij voor een bedrag van 42,5 miljoen euro.
Vranken-Pommery is de op een na grootste speler op de champagnemarkt, met beroemde merken zoals Vranken, Pommery, Demoiselle, Charles Lafitte en Heidsieck & Co. Daarnaast is de groep marktleider in roséwijnen. In 2009 nam ze Camarguaise de Participations over, de eigenaar van Domaines Listel, met ongeveer 3800 hectare een van de grootste wijngebieden van Europa. Ze bezit ook topmerken in portwijnen, waaronder Rozès en Sao Pedro.
Vranken-Pommery wil 37,6 miljoen euro van zijn kapitaalverhoging gebruiken om de acquisitie van vijf bedrijven te herfinancieren. Een daarvan is Bissinger & Co, dat langetermijncontracten heeft voor de levering van druiven en via dochtermaatschappijen wijngaarden bezit. Het is wel delicaat dat die vijf ondernemingen werden overgenomen van CHC, de holding van topman Paul-François Vranken, die 53,1 procent van de aandelen van Vranken-Pommery bezit. Een onafhankelijke expert heeft de vijf vennootschappen gewaardeerd op 35 miljoen euro, wat betekent dat er een premie van 2,6 miljoen euro of 7,4 procent werd betaald. Daartegenover staat dat de groep met die transactie haar organisatie kan rationaliseren en haar bevoorrading van druiven kan garanderen.
De omzetcijfers van Vranken-Pommery waren zwak in het derde kwartaal. De omzet uit champagne zakte met 6,4 procent, de groepsomzet daalde zelfs met 8,6 procent tot 62,5 miljoen euro. De oorzaak van die achteruitgang is niet ver te zoeken: door de recessie en de economische onzekerheid in Europa is de Europese consument minder snel geneigd een fles bubbels te ontkurken. De toenemende consumptie van champagne in de Verenigde Staten en vooral in Azië kan dat verlies maar gedeeltelijk compenseren.
Andere champagnemerken zoals Laurent Perrier en Boizel Chanoine Champagne worden geconfronteerd met een vergelijkbare omzetdaling. Maar bijna alle waarderingsparameters wijzen erop dat het aandeel van Vranken-Pommery goedkoper is dan dat van zijn concurrenten. De hoge schuldenlast van de groep wordt gedekt door de vele miljoenen flessen die ze in reserve heeft. Daarom vinden we het aandeel van Vranken-Pommery koopwaardig.
Danny Reweghs
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier