Brussels Airlines gaat jobstudenten inzetten op vluchten

Kevin Van der Auwera Coördinatie Trends.be

Brussels Airlines zal vanaf de zomer van 2025 voor het eerst jobstudenten inschakelen op zijn vluchten. Zij zullen dezelfde opleiding en dezelfde verloning krijgen als andere cabinemedewerkers. Het gaat dus niet om een besparingsmaatregel, zegt het bedrijf.

Brussels Airlines wil starten met maximaal 60 jobstudenten, die naast de normale tijdelijke aanwervingen komen. In totaal werft de maatschappij 180 tijdelijke krachten aan.

Opleiding en examen

De jobstudenten zullen dezelfde opleidingen moeten doorlopen als de gewone cabin crew, met als enige verschil dat hun opleidingsdagen in het weekend en in schoolvakanties zullen vallen. Ze moeten slagen voor dezelfde examens. “Dat betekent bijvoorbeeld ook dat ze op veiligheid 80 procent moeten halen”, legt woordvoerder Nico Cardone uit.

Lees verder onder reportage Kanaal Z

‘Geen besparing’

Volgens Brussels Airlines is het inschakelen van jobstudenten op vliegtuigen in het drukke zomerseizoen niet uitzonderlijk in de sector. Het is ook geen besparing voor de maatschappij, zegt Cardone. Ze krijgen immers dezelfde verloning, met dezelfde premies.

Brussels Airlines ziet het als test. Mogelijk kunnen jobstudenten op termijn ook in het weekend aan de slag gaan. “Vaste medewerkers met kinderen zouden dan vaker in het weekend en in de vakantie thuis kunnen zijn.”

Brussels Airlines boekt recordzomer

Brussels Airlines, een dochtermaatschappij van het Duitse Lufthansa, maakte dinsdag ook bekend dat het in de periode van juli tot september een operationele winst van 78 miljoen euro heeft geboekt. Dat is 8,3 procent beter dan een jaar eerder en een nieuw record.

Het resultaat is te danken aan betere prestaties op het langeafstandsnetwerk en een verbeterde stiptheid, zegt de maatschappij. Tijdens het zomerkwartaal vervoerde Brussels Airlines 2,5 miljoen reizigers, 1,3 procent meer dan in het derde kwartaal vorig jaar. Het aantal vluchten lag daarbij wel 2,5 procent lager.

Met het Keniaanse Nairobi was er deze keer een nieuwe bestemming. Die haalde meteen de hoogste bezettingsgraad van het hele langeafstandsnetwerk, zegt Brussels Airlines. 

Bekijk ook: Brussels Airlines breidt vloot gevoelig uit (video)

Jaarcijfers

Het goede zomerseizoen maakt het jaar echter nog niet goed. In het eerste kwartaal kostten stakingen de maatschappij miljoenen en in het tweede kwartaal waren er problemen met leveringen van vliegtuigmotoren. Daardoor zit de operationele winst (aangepaste EBIT) na negen maanden nog maar aan 32 miljoen euro. Dat is 27 miljoen euro minder dan vorig jaar op hetzelfde moment.

Brussels Airlines zegt wel nog vertrouwen te hebbben in “solide winstgevende resultaten” voor het hele jaar.  De onrust in het Midden-Oosten blijft een uitdaging voor Brussels Airlines, dat normaal gezien 10 tot 14 vluchten per week aanbiedt naar de regio. Die zijn momenteel geannuleerd. “Brussels Airlines blijft paraat om de regio te verbinden met Brussel en de rest van de wereld zodra de situatie het toelaat”, luidt het.

Lees ook: de eerste vakantiejob van… (Zuhal Demir tot Stijn Baert)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content