Brussels Airlines dient klacht in tegen ‘onwettige staatssteun’ luchthaven Charleroi
Luchtvaartmaatschappij Brussel Airlines heeft een officiële klacht ingediend bij de Europese Commissie tegen de “onwettige staatssteun” die de luchthaven van Charleroi volgens haar krijgt. Dat heeft de CEO van Brussels Airlines, Dorothea von Boxberg, maandag aangekondigd.
De klacht heeft betrekking op de ‘terminal navigation charge’, een bedrag dat luchtverkeersleider skeyes krijgt per opstijgend vliegtuig. Op Brussels Airport moeten de luchtvaartmaatschappijen een deel van dat bedrag betalen, op de regionale luchthavens komen de overheden voor het volledige bedrag tussen.
Nadeel tegenover Ryanair
“De regionale luchthavens en Brussels Airport worden niet op dezelfde manier behandeld”, stelt von Boxberg, die sinds midden april aan het hoofd staat van Brussels Airlines. “Het is niet eerlijk dat de federale en de regionale regeringen die heffing volledig betalen op regionale luchthavens zoals die van Charleroi, die rechtstreeks met ons concurreert, terwijl wij het grootste deel ervan zelf moeten betalen.” Dat geeft Brussels Airlines een nadeel tegenover bijvoorbeeld lowcostmaatschappij Ryanair, de grootste gebruiker van de luchthaven van Charleroi.
Er is een tijd informeel overleg geweest over de kwestie, “maar nu hebben we het gevoel dat dit ons te veel schaadt”, aldus nog de CEO van Brussels Airlines. Daarom werd er onlangs een officiële klacht ingediend bij de Europese Commissie.
Meest directe concurrent
De klacht gaat alleen uit van Brussels Airlines en is gericht tegen de luchthaven van Charleroi, omdat die de meest directe concurrent vormt. “Het gaat om dezelfde passagiers die vanuit Brussel naar een luchthaven gaan, en dat heeft dus een rechtstreeks impact op ons”, aldus von Boxberg. Zij voert ook aan dat Charleroi al lang geen regionale luchthaven meer is. “Op Europees niveau is een regionale luchthaven een luchthaven met minder dan 3 miljoen passagiers per jaar”, zegt de CEO. Brussels South Charleroi Airport kreeg in 2022 meer dan 8 miljoen reizigers over de vloer. “Er is geen enkele reden waarom die luchthaven anders behandeld zou moeten worden.”
‘Gelijk speelveld’
De luchtvaartmaatschappij hoopt dat het onderzoek van de Europese Commissie zal leiden tot een “gelijk speelveld”, waarbij de heffing op de verschillende luchthavens gelijkgeschakeld wordt. “Ofwel betaalt de staat de heffing volledig voor iedereen, ofwel betalen de luchtvaartmaatschappijen overal hun deel.” Er is geen deadline verbonden aan het onderzoek; von Boxberg verwacht dat het mogelijk een jaar kan duren. (Belga)