Brouwerij Palm kan prijsverhogingen doorrekenen

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De brouwer van Cornet, Palm en Rodenbach zag de omzet vorig jaar sneller stijgen dan de kosten. Net als de marktleider AB InBev kan ook de brouwer uit Roeselare en Steenhuffel prijsverhogingen opdringen.

Brouwerij Palm belandde in 2016 in de schoot van de Nederlandse familiale brouwer Royal Swinkels. Die wordt geleid door de zevendegeneratietelg Peer Swinkels. Het Belgische filiaal zag vorig jaar de omzet met 8 procent klimmen naar 60,4 miljoen euro. Dat is beduidend meer dan de groei van de bedrijfskosten: 2 procent. Palm kon, net als de marktleider AB InBev, de prijsverhogingen doorrekenen. “Eigen bierverkopen hebben een noodzakelijke verhoging van de verkoopprijs gekend om de toenemende inkoopkosten in de markt te compenseren”, staat in het jaarverslag van de raad van bestuur bij de balans van het boekjaar 2023. Het verslag meldt ook dat de snellere omzetgroei de winstgevendheid verhoogde. De cijfers bij de vennootschap nv Palm zijn weliswaar wat vertekend, omdat de internationale verkoop van de Belgische merken via een intern verrekensysteem met de moeder Royal Swinkels worden geboekt als ‘andere bedrijfsopbrengsten’.

Palm bracht onder meer dynamiek door de lancering van drie variaties van het gelijknamige amberbier in België en Nederland. Palm Weisass is een tarwebier, volgens het Duitse Weizen-concept. Palm 8 Horsepower is een zwaar blond bier (8%), met ook een sinaasappelsmaak. Palm tree tropic ale ten slotte is een variant die surft op het succes van ‘Mexicaanse’ biertjes. Het roodbruine bier Rodenbach uit Roeselare kreeg twee luxueuze varianten. In Nederland werd dan weer Cornet in blik gelanceerd.

Laag- en niet-alcoholisch

De brouwer verwacht dat 2024 een zwak jaar wordt. De bierconsumptie in de horeca zou onder druk blijven, de winkelverkoop zou stabiel afkloppen. De prijsevolutie van energie en grondstoffen blijft onzeker.

Het jaarverslag 2023 van de moedermaatschappij Royal Swinkels is zeer summier over de resultaten in België. De volumes in de biermarkt stonden onder druk door inflatie, en de daaraan gekoppelde daling van de koopkracht en het consumentenvertrouwen. Bovendien regende het veel in de lente en de herfst van vorig jaar. De Nederlandse brouwer zag zijn biergroepsvolumes dalen van 7,7 miljoen hectoliter in 2022, naar 6,9 miljoen hectoliter vorig jaar. De netto geconsolideerde omzet daarentegen klom met bijna 11 procent naar 968 miljoen euro. De bedrijfswinst groeide nog sneller, met 27 procent naar 77,5 miljoen euro, “door een combinatie van effectief prijsbeleid, kostenbeheersing en merkenmanagement”.

Ook Royal Swinkels denkt dat in 2024 de bierconsumptie onder druk zal staan. Eén van de groeimarkten kan laag- en niet-alcoholisch bier zijn. Vorig jaar was dat segment goed voor ruim een achtste van de bierverkoop van de groep.

Ook de Belgische marktleider AB InBev verwacht veel van het niet- en laag-alcoholische segment. Dat groeide vorig jaar “met dubbele procenten”, meldt het Belgische filiaal, bv InBev Belgium, in zijn jaarverslag. Zoals eerder gemeld kon ook de Belgische marktleider prijsverhogingen afdwingen die hoger waren dan de kostenstijgingen. De bedrijfswinst steeg in 2023 naar een behoorlijke 51 miljoen euro, versus 37,5 miljoen euro in het boekjaar 2022. Die stijging van de bedrijfswinst “is vooral het resultaat van hogere prijzen die de stijgende kostprijs voor handelsgoederen, grond- en hulpstoffen compenseert”. De brouwer heeft dus voldoende marktmacht, zeker via een stijgende verkoop van de betere en dus duurdere merken.

Zwakkere brouwers Roman en Haacht

Minder goed ging het met Brouwerij Roman, de brouwer van onder meer Ename, Roman Pils en Sloeber, in Mater bij Oudenaarde. Zij boekte vorig jaar met meer dan 18 miljoen euro weliswaar een recordomzet, maar de bedrijfswinst zakte naar 351.000 euro (ruim anderhalf miljoen euro in 2022). De bedrijfskosten stegen met 8 procent, terwijl de omzet slechts met 1,3 procent klom. Het veertien generaties oude familiebedrijf (opgericht in 1545) in de Vlaamse Ardennen kon zijn prijsverhogingen dus onvoldoende in de markt zetten. Tegelijk is het oogsten voor later, want de onderneming investeert aanzienlijk.

Brouwerij Haacht zit helemaal in het kamp van de verliezers. De kleine omzetgroei naar 119 miljoen euro in 2023 kon de veel grotere kostenstijgingen niet compenseren. Met als resultaat een bedrijfsverlies van 3,2 miljoen euro. Brouwerij Haacht is zeer afhankelijk van de horeca, en daar vallen de klappen nog meer dan in de winkels. De Belgische biermarkt daalde vorig jaar met 5,5 procent in volume (het winkelsegment daalde met 5%, horeca met 6%). En Brouwerij Haacht heeft niet de marktmacht van marktleider AB InBev. Want Haacht geeft net de omgekeerde verklaring van AB InBev. “Ondanks een belangrijke prijsverhoging van onze producten begin 2023 konden we de kostenstijgingen niet volledig compenseren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content