Bpost is al een tijd bezig met de transformatie van een postbedrijf naar een logistiek bedrijf. Op een investeerdersdag geeft het bedrijf dinsdag meer uitleg over de plannen.
De ambitie van bpost is om in 2029 een “regionale en digitale” expert te worden in logistiek voor pakjes. Die pakjes komen centraal te staan in de activiteiten, terwijl het bedrijf ook postproducten blijft leveren.
De ambitie is “een terugkeer naar winstgevende groei” en creëren van lange termijn aandeelhouderswaarde. Bpost mikt op een herstel van de ebit-winst (winst voor interesten en belastingen) naar meer dan 275 miljoen euro in 2027, waarbij de groei naar verwachting vanaf 2026 zal toenemen. Voor 2025 herhaalt het bedrijf de verwachtingen om een aangepaste ebit van 150 à 180 miljoen euro te realiseren.
Pakketten prioriteit
Wat BeNe Last-Mile betreft – onder meer de traditionele postactiviteiten in ons land – schuift bpost “operationele efficiëntie” naar voor. Dat houdt de overstap in van een post-gestuurd naar een pakket-gestuurd operationeel model, door het herzien van postrondes, het optimaliseren van het gebruik van bedrijfsmiddelen en het in lijn brengen van de personeelsorganisatie.
Beleggers reageren enthousiast en sturen het aandeel fors de hoogte in. Na 20 minuten beurshandel noteerde bpost meer dan 6 procent hoger.