Bpost boekt meer winst dan verwacht: ‘Juiste strategische keuze gemaakt’

De transformatie van bpost van een louter postbedrijf naar een logistieke speler begint op snelheid te raken. “We hebben de juiste strategische keuze gemaakt”, verzekert CEO Chris Peeters.
Die transformatie neemt tijd, maar verloopt volgens Peeters beter dan verwacht. “We maakten de juiste strategische keuze en zitten op koers. In een competitieve markt hebben we weerstand getoond”, aldus de CEO.
Volgens het postbedrijf tonen ook de cijfers van het eerste kwartaal de ‘eerste tekenen van verandering’. Bpost schreef in de eerste drie maanden van het jaar een aangepaste bedrijfswinst (ebit, winst voor intresten en belastingen) van 41,6 miljoen euro in de boeken. Dat is weliswaar een daling met 28,2 miljoen euro, maar het postbedrijf komt zo wel boven de analistenverwachtingen van nieuwsagentschap Bloomberg uit.
Bpost beklemtoont de rol van het vorig jaar overgenomen Franse logistieke bedrijf Staci. Dat helpt de impact van nieuwe perscontracten, binnenlandse stakingen en omzetdruk in Noord-Amerika op te vangen.
Zo was Staci goed voor een positieve impact van 13,1 miljoen euro op de aangepaste ebit. Bij de omzet was er een forse positieve bijdrage, van 199 miljoen euro. De totale omzet ging 12,7 procent of bijna 126 miljoen euro hoger tot 1,12 miljard euro.
De divisie ‘BeNe Last-Mile’, met onder meer de Belgische bpost-activiteiten, zag de omzet 5,5 procent dalen tot zowat 565 miljoen euro. Dat is onder meer te wijten aan een lagere omzet uit de ‘Press-producten’ (-18,6 miljoen euro), en het dalend volume aan brieven dat wordt verzonden. Dat volume zakte de eerste drie maanden van het jaar met 8 procent.
“Een structurele trend, en dat zal nog wel een tijdje zo blijven”, aldus Peeters. Er werden ook minder pakjes verstuurd (-2,1 procent), maar dat was het gevolg van de stakingen in februari in het zuiden van het land. “Los van die staking blijft er groei in de pakjesmarkt”, aldus nog de topman.
Ondanks de uitdagingen in de eerste drie maanden van 2025, zijn de resultaten in lijn met de verwachtingen, stelt CEO Chris Peeters. “We kunnen de vooruitzichten voor het jaar 2025 bevestigen, al blijven we voorzichtig.”
Het bedrijf laat ook weten dat Thomas Mortier van plan is eind dit jaar terug te treden als CEO van de divisie 3PL Europe. Mortier was CEO van Staci en belandde zo bij bpost.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier