Bouwen met groene bakstenen
Carodec is een succesvolle groothandel in gezonde, milieuvriendelijke bouwmaterialen. De kmo kiest voor een ethische benadering van de bouwwereld en legt ook zijn personeel en klanten in de watten.
Rekening houden met de gezondheid van de bouwvakkers en kiezen voor materiaal dat gezonder is voor hen en voor het milieu: dat is het credo van Charles-Antoine Kervyn en Emmanuel Everarts. Samen runnen ze Carodec, een groothandel in bouwmaterialen. De kmo promoot niet-toxische, duurzame en ethische materialen en uitrustingen. Een uitzondering in een wereld waar de prijs vaak het belangrijkste beslissingscriterium is.
In 2004 vertegenwoordigde de verkoop van gezonde en duurzame producten 1 procent van de omzet van de firma uit Oudergem. In 2010 was dat al 18 procent, “beduidend boven het gemiddelde van alle andere groothandels”, zegt de zaakvoerder. Van de 4 miljard euro die de markt van de bouwmaterialen in totaal vertegenwoordigt, zou minder dan 1 procent naar ecologische producten gaan. Bij Carodec vind je bijvoorbeeld gerecycleerd isolatiemateriaal, vezelgipsplaten met natuurpleister en verf op basis van leem of van natuurlijke harsen. In de zelfbedieningsafdeling krijgt een selectie van de meest duurzame producten en accessoires een label, waarop te lezen staat waarom Carodec ze aanbeveelt: minder toxisch, ecologischer, lokaal geproduceerd, enzovoort. Het kleine label heeft geen wetenschappelijke pretentie, maar helpt de klanten te kiezen en zet bepaalde producten wat meer in de kijker dan het traditionele aanbod. Bij Carodec vinden vaklui en particulieren niet alleen ‘verantwoorde’ producten: ze kunnen er evengoed Vietnamese blauwsteen, tegellijm of klassieke verf kopen.
Assortiment voor iedereen
“Nog niet alles kan met ethische en duurzame materialen gebeuren”, meent Kervyn. “Om onszelf niet uit de markt te prijzen, doen we er dan ook beter aan om een veelzijdig assortiment aan te bieden. Met uitsluitend verantwoorde producten zouden we enkel een nichemarkt aanspreken van mensen die al overtuigd zijn.” Carodec doet veel inspanningen om zijn professionele klanten te sensibiliseren. “We zien dat vakmensen niet altijd goed ingelicht zijn en niet de nodige informatie hebben om ethische en traditionele producten met elkaar te vergelijken”, legt Kervyn uit. Het opzet van Carodec is om met de traditionele materialen klanten aan te trekken en ze vervolgens naar een duurzame keuze te leiden. De Brusselse kmo doet dat op allerlei manieren: vergelijkende folders, infosessies, enzovoort.
De strategie lijkt aan te slaan, want Carodec groeit gestaag. Het personeelsbestand ging in zeven jaar omhoog van zeven naar 25 personen, en de omzet steeg van 2 miljoen euro in 2005 naar 5,8 miljoen in 2010. Het bedrijf kon ook elk jaar winstcijfers voorleggen. Behalve in 2009, het jaar na de overname van een traditioneel groothandelsbedrijf uit Genval. Dat ging gepaard met grote werkzaamheden, en bovendien leidde de invoering van het ethische beleid van Carodec aanvankelijk tot een daling van het aantal klanten. Vandaag ziet de vestiging van Genval, die vooral op nieuwbouw is gericht, de ethische producten boomen. In 2010 werd een groei van maar liefst 43 procent opgetekend. Carodec was dit jaar een van de Trends-Gazellen van Brussel.
Diversiteit en opleiding
Carodec heeft niet alleen een andere kijk op de bouwwereld, het bedrijf wil zich ook onderscheiden door zijn interne beleid inzake diversiteit, welzijn en opleiding. De zaakvoerders behoren tot het soort ondernemers voor wie een bedrijf leiden ook een maatschappelijk engagement inhoudt. De diversiteit (bij moederbedrijf Bati Groupe werken mensen van negentien nationaliteiten) leverde Carodec een bekroning op van Actiris, de Brusselse dienst voor arbeidsbemiddeling. Daarnaast voert het bedrijf ook transparantie hoog in het vaandel: “Ons loonbeleid is heel duidelijk. We werken met een schaal van een tot drie. Iedereen weet hoeveel de anderen verdienen,” legt Kervyn uit. Medewerkers die om meer voordelen vragen, worden aangemoedigd om opleidingen te volgen en zo mogelijk op te klimmen in de hiërarchie. De zaakvoerders sparen daarvoor kosten noch moeite. In 2010 volgden de 28 medewerkers samen 560 uur opleiding in technische en sociale vaardigheden (assertiviteit, leiding geven), gemiddeld twintig uur per persoon. En dat is nog niet alles: de zaakvoerders van Carodec willen de werknemers toegang geven tot het kapitaal van de onderneming. “Wij zijn al naar verschillende Europese landen gegaan om de juiste formule te vinden. Ik wil dat belangrijke beslissingen op termijn volgens het principe van ‘één man, één stem’ worden genomen.”
Ook tegenover zijn klanten toont Carodec zich genereus. Zo geeft de kmo zijn beste klanten (vooral kleine en middelgrote ondernemingen) een getrouwheidsbonus. Carodec verdeelt onder de twintig grootste klanten van beide vestigingen (Oudergem en Genval) elk jaar een bonus van ongeveer 20.000 euro in de vorm van creditnota’s.
CHRISTOPHE CHARLOT
Bij Carodec weet iedereen wat de anderen verdienen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier