BMW Funduro 650 Strada
In 1993 lanceerde BMW de fraaie Funduro 650. Met de nieuwe Strada-versie was de kennismaking minder aangenaam.
Zes jaar geleden verraste het Duitse BMW de motorwereld met de Funduro 650. In veel opzichten brak die motor met het BMW-verleden. Om te beginnen was er de kettingaandrijving. Tot dan toe was elke BMW uitgerust met cardanaandrijving. Ten tweede had de Funduro een wat lichte motor in een periode dat BMW de zware toer op ging. De Funduro was dan ook bedoeld als ‘instapmodel’ voor (her)beginnende motorrijders, onder wie ook vrouwen. Ten slotte werd de Funduro niet door BMW zelf, maar bij het Italiaanse Aprilia gefabriceerd. Inmiddels heeft BMW de productie overgenomen.
De BMW F650 was met zijn aparte vormgeving een directe hit. De Pegaso, een vergelijkbare 650 van Aprilia, kon aan het verkoopsucces van de Funduro niet tippen. De merknaam BMW haalde veel kopers over de streep. Afgelopen jaar gingen er 179 van over de toonbank.
De F650 kreeg er later een broertje bij: de Strada. De Funduro was immers een enduro-achtig product met lange veerwegen en een breed cross-stuur. In de accessoiremarkt verschenen er al snel setjes om de veerwegen te verkleinen. De Strada moest de wegmotor van de twee worden. Hij kreeg een toerstuur, een kleiner voorwiel, een kortere wielbasis en wat minder extreme veerwegen. Bovendien kon er gemakkelijk een topkoffer op gemonteerd worden. Handig voor woon-werkverkeer.
Trends maakte in 1993 een ritje met de Funduro en was enthousiast. Hoewel we behoorlijk wat trillingen tussen 5000 en 6000 toeren per minuut voelden, leek het na enkele kilometers alsof we al veel langer met het rijtuig op pad waren. De hernieuwde kennismaking met de Funduro in Strada-uitvoering verliep minder aangenaam. De trillingen waren gebleven, maar het rijplezier was verdwenen. Bij lage snelheden leek de motor te waggelen en naar links te neigen. De Strada was naar ons gevoel moeilijk in de bocht te krijgen. Dat zou niet mogen. De Strada moet juist een plezier zijn op bochtige trajecten en zeker in de stad. Dat is jammer want de motor van de Strada is een brutaaltje dat snel op het gas reageert. We hebben de F650 zelfs terug naar de importeur gebracht om na te gaan of er ergens een mankement zat. Dat bleek niet het geval. Is de Strada te hoog gekoppeld aan een gewicht van 191 kilo? Een vergelijkbare motor als de Suzuki Freewind en de Honda SLR/Vigor zijn 30 kilo lichter.
Op de snelweg leverde de Funduro geen probleem. Er zit genoeg pit in om een kruissnelheid van 130 tot 140 kilometer per uur aan te houden. In fileverkeer is de geringe breedte van de motor voordelig. Maar zou ik het ding in mijn garage willen hebben? Niet echt.
Ad Van Poppel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier